MDS408 Çözelti Madenciliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDS408
Ad Çözelti Madenciliği
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Cevher hazırlamada çözeltiye alarak (Liç) yapılan zenginleştirme uygulamaları; asit, baz ve su liçi uygulamaları ile ilgili bilgiler vermek.

Dersin İçeriği

Yerinde liç uygulamaları, Liç işlemini etkileyen parametreler, Liç ile zenginleştirilen mineraller, Çözelti madenciliğindeki gelişmeler ve güçlükler.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Çözelti madenciliği, Mehmet Cambazoğlu-Fatma Arslan

Notlar

Tuz Birikintilerinde Çözelti Madenciliği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 liç nedir bilir ve genel özellikleri
ÖÇ02 Karıştırma ve basınç liçi,
ÖÇ03 Liç uygulanan metalleri bilir.
ÖÇ04 Liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri
ÖÇ05 ergitme, elektroliz ile saflaştırma
ÖÇ06 iyon değiştirme yönteminin özellikleri
ÖÇ07 solvent extraksiyon yönteminin özellikleri
ÖÇ08 sementasyon(çöktürme), yönteminin özellikleri
ÖÇ09 tank liçi, yönteminin özellikleri
ÖÇ10 perkolasyon liçi, yönteminin özellikleri
ÖÇ11 yığın liçi, yamaç liçi, yönteminin özellikleri
ÖÇ12 yerinde liçi yönteminin özellikleri
ÖÇ13 Liç uygulamaları ve örnekler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 liç nedir ve liç işlemine etki eden parametreler, liç verimini etkileyen sebepler Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme
2 yığın liçi, yamaç liçi, yerinde liç Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 karıştırma ve basınç liçi, Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 tank liçi, perkolasyon liçi, Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 liç uygulanan metaller ve çözücüler (su, Asitler ve bazlar) Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 iyon değiştirme, Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 solvent extraksiyon, Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Problem Çözme
10 sementasyon(çöktürme), Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Problem Çözme
11 ergitme, elektroliz ile saflaştırma Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
12 Ülkemizde liç işlemi yapan tesisler Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
13 video ve görsel sunular Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
14 video ve görsel sunuları ve Mazeret sınavı Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
15 final sınavı Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 69
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,76
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 02:28