Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS408 |
| Ad | Çözelti Madenciliği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Cevher hazırlamada çözeltiye alarak (Liç) yapılan zenginleştirme uygulamaları; asit, baz ve su liçi uygulamaları ile ilgili bilgiler vermek.
Dersin İçeriği
Yerinde liç uygulamaları, Liç işlemini etkileyen parametreler, Liç ile zenginleştirilen mineraller, Çözelti madenciliğindeki gelişmeler ve güçlükler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çözelti madenciliği, Mehmet Cambazoğlu-Fatma Arslan
Notlar
Tuz Birikintilerinde Çözelti Madenciliği
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | liç nedir bilir ve genel özellikleri |
| ÖÇ02 | Karıştırma ve basınç liçi, |
| ÖÇ03 | Liç uygulanan metalleri bilir. |
| ÖÇ04 | Liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri |
| ÖÇ05 | ergitme, elektroliz ile saflaştırma |
| ÖÇ06 | iyon değiştirme yönteminin özellikleri |
| ÖÇ07 | solvent extraksiyon yönteminin özellikleri |
| ÖÇ08 | sementasyon(çöktürme), yönteminin özellikleri |
| ÖÇ09 | tank liçi, yönteminin özellikleri |
| ÖÇ10 | perkolasyon liçi, yönteminin özellikleri |
| ÖÇ11 | yığın liçi, yamaç liçi, yönteminin özellikleri |
| ÖÇ12 | yerinde liçi yönteminin özellikleri |
| ÖÇ13 | Liç uygulamaları ve örnekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | liç nedir ve liç işlemine etki eden parametreler, liç verimini etkileyen sebepler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
| 2 | yığın liçi, yamaç liçi, yerinde liç | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 3 | karıştırma ve basınç liçi, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 4 | tank liçi, perkolasyon liçi, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | liç uygulanan metaller ve çözücüler (su, Asitler ve bazlar) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | liç çözeltilerinin berraklaştırılması metal kazanım yöntemleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | iyon değiştirme, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | solvent extraksiyon, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Problem Çözme |
| 10 | sementasyon(çöktürme), | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Problem Çözme |
| 11 | ergitme, elektroliz ile saflaştırma | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 12 | Ülkemizde liç işlemi yapan tesisler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 13 | video ve görsel sunular | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 14 | video ve görsel sunuları ve Mazeret sınavı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
| 15 | final sınavı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 69 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,76 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||