Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS410 |
| Ad | Cevher Zenginleştirme Atıklarının Değer. |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Cevher zenginleştirme işlemleri sonucu elde edilen katı ve sıvı artıkların özelliklerinin (kimyasal ve fiziksel), depolanmasının ve bazı sıvı artıkların kimyasal yöntemlerle zararsız hale getirilmesi konularında öğrenciyi bilgilendirmek
Dersin İçeriği
Cevher zenginleştirme artıklarının fiziksel ve kimyasal özellikleri Cevher zenginleştirme katı artıklarının mühendislik özellikleri (depoloma karakteristikleri, segregasyon, sedimantasyon, permeabilite ) Katı artıkların depolanması 1 Katı artıkların depolanması
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Cevher Zenginleştirme, Tesis Artıkları, Çevreye Etkileri, Önlemler- Mehmet Karadeniz
Notlar
Cevher Hazırlama ve Zenginleştirme, Necati yıldız
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Cevher zenginleştirme artıklarının fiziksel ve kimyasal özelliklerinin depolama işlemlerine etkilerini bilir |
| ÖÇ02 | Atık depolama yöntemlerini bilir. |
| ÖÇ03 | Sıvı atıklardaki katıların çöktürülmesi ve diğer katı/sıvı ayrımı yöntemlerini bilir. |
| ÖÇ04 | Katı artık depolama modelleri hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ05 | Katı artık depolama alternatifleri hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ06 | Atık barajlarının dizaynı ve sismik stabilitesi hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ07 | Atık barajlarına yüzey sularının gelirinin kontrolu hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ08 | Sızmalar genel hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ09 | Atık pulplarının karekteristiklerinin belirlenmesi hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ10 | Altın kazanım işlemleri sonucu elde edilen siyanürlü artıkların değerlendirilmesi hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ11 | Asit-maden drenajı hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ12 | Altın hazırlama sıvı artıklarının zararsız hale getirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. Asit-maden drenajı konularını anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Cevher zenginleştirme artıklarının fiziksel ve kimyasal özellikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Cevher zenginleştirme katı artıklarının mühendislik özellikleri (depoloma karakteristikleri, segregasyon, sedimantasyon, permeabilite ) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Katı artıkların depolanması 1 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Katı artıkların depolanması 2 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Katı artıkların depolanması 3 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Katı artık depolama modelleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Katı artık depolama alternatifleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Atık barajlarının dizaynı ve sismik stabilitesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Atık barajlarına yüzey sularının gelirinin kontrolu | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Sızmalar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Atık pulplarının karekteristiklerinin belirlenmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Altın kazanım işlemleri sonucu elde edilen siyanürlü artıkların değerlendirilmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Asit-maden drenajı1 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Asit-maden drenajı 2 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,84 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||