Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | SOSZ310 |
Ad | Sosyal Bilgilerde Kültürel Miras Eğitimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kültürel mirasa sahip çıkabilecek bilgi ve birikimin oluşmasını sağlamak
Dersin İçeriği
İçinde yaşadığımız toplumun somut olan ve somut olmayan kültür ürünleri; sözlü ve yazılı edebi eserler, kahramanlar, sanat insanları ve eserleri, mimari eserler, eski meslekler, gelenekler, bilim insanları, kültür mirasımız.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kültürel Miras ve Eğitim: Pegem yayını Kültürel Miras Kavramının Eğitim Açısından Önemi.Özlem Taşkın KÜLCÜ
Notlar
KÜLMİRA, dergi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür kavramını açıklar |
ÖÇ02 | Kültürel miras kavramını tanımlar |
ÖÇ03 | Somut kültürel miras ürünleri ve somut olmayan kültürel mirası tanımlar |
ÖÇ04 | Kültürel mirası bilmenin ve sahip çıkmanın önemini açıklar |
ÖÇ05 | Sosyal Bilgiler dersinde kültürel miras konusunun taşıdığı anlamı açıklar |
ÖÇ06 | Sosyal Bilgiler ders kitaplarında kültürel mirasın nasıl işlendiğini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgilendirme, kültür hakkında tanıtıcı konuşma | Ön hazırlığa gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kültür, kültürel miras, kültür varlıkları | Okuma, araştırma, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Somut olmayan kültürel miras | Okuma, araştırma, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Orta Asya Türk kültürü, Sözlü edebiyat ürünleri ve sözlü edebiyat kahramanları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama |
5 | Ritüeller; Orta Asya'dan günümüze taşıdığımız gelenekler | Okuma, araştırma, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
6 | Osmanlı Devleti'nin son dönemi ve Cumhuriyet'in erken dönem yazarları ve eserleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
7 | Ünlü kadın yazarlarımız ve sanatçılarımız | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | UNESCO nedir, UNESCO dünya miras listesinde neler var | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türkiye'nin UNESCO miras listesine giren tarihi ve doğal mekanları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türkiye'nin geleneksel yiyecek ve içecekleri. Bölgelere göre yemek gelenekleri | Araştırma, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama, Anlatım |
12 | Unutulmaya yüz tutmuş meslekler, ahilik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
13 | Ünlü Müslüman bilginler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
14 | Kurtuluş Savaşı kahramanları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
15 | Ünlü seyyahlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Gösteriler değerlendirilecek | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |