Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ301 |
| Ad | Kaya Mekaniği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DAĞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET DAĞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Problem-çözüm tekniği ile teorik ve uygulamalı kaya mekaniğinde öğrenciye temel birikimlerinin yanı sıra laboratuar deneylerinin yapılışı ve raporlarının hazırlanması becerisinin sağlanması, Kaya mekaniğinde yer altı uygulamaları, Maden mühendisliğinde şev stabilitesi, kayma modelleri, çözüm yöntemleri, şev kaymalarına etki eden temel faktörleri belirlemeyi öğretmek.
Dersin İçeriği
Giriş/ Temel tanımlar ve kavramlar/ Yerkabuğundaki gerilme durumları/ Gerilme ve birim deformasyon analizi/ Kaya ve kaya kütlerinin fiziksel ve mekanik özellikleri/ Kaya kütlesi sınıflamaları/ Kaya yenilme kriterleri/ Yer altı açıklıkları çevresinde oluşan gerilmeler ve gerilmelerin ölçülmesi/ Kayaçların mühendislik özellikleri ve deneyleri/Kayaçlarda ve zeminlerde meydana gelebilecek şevlerin kayma mekaniği/Jeolojik verilerin grafiksel sunumu/Kayalarda makaslama dayanımının ölçümü/ Kayma tiplerinin incelenmesi/Şev stabilitesi hesaplama yöntemleri ve bunların uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış). Ahmet Mahmut Kılıç, Ders Notları (Yayınlanmamış). Halil Köse ve Bayram Kahraman, Kaya Mekaniği, DEÜ Yayın No:177. (2009).
Notlar
Celal Karpuz ve Mehmet Ali Hindistan, Kaya Mekaniği İlkeleri, Uygulamaları, ,TMMOB Maden Müh. Odası Yayın No: 116, (2006).
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kaya mühendisliği ile ilgili kavramları bilir. |
| ÖÇ02 | Gerilme-deformasyon ve bunlar arasındaki ilişkileri bilir. |
| ÖÇ03 | Gerilme dönüşümlerini (analizlerini) yapabilir. |
| ÖÇ04 | Kayalarda yenilme kriterlerini teorik olarak bilir ve bu kriterlere göre mekanik problemlerin çözümünü yapabilir. |
| ÖÇ05 | Yerinde gerilme hesaplamalarını yapabilir ve yer altı kaya yapılarında gerilme dağılımlarını bilir. |
| ÖÇ06 | Kaya kütle sınıflama sistemleri bilir. |
| ÖÇ07 | Kayaların mühendislik özelliklerini belirlemek için gerekli olan labortuar deneylerini yapabilir ve raporlarını hazırlayabilir. |
| ÖÇ08 | Şev stabilitesi ve kavramları bilir. |
| ÖÇ09 | Şev problemlerini çözüm becerisi kazanır. |
| ÖÇ10 | Kayma model analizleri becerisi kazanır. |
| ÖÇ11 | Proje denetim ve yönetimi becerisi kazanır. |
| ÖÇ12 | Kaya sağlamlaştırma yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, kavramlar ve tanımlamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Gerilme-deformasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Kaya davranışı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Yenilme kriterleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Arazi gerilmeleri ve gerilme dağılımları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Kaya ve kaya kütle sınıflamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kayaçların mühendislik özellikleri ve deneyleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Kaya Şev Stabilitesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Kayma Türleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Şev Problemlerinin Çözümü 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Şev Problemlerinin Çözümü 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Kaya şevlerde yapılan iyileştirmeler, Şev stabilitesinde İş Sağlığı ve İş Güvenliği uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Kaya mekaniği laboratuvar uygulamaları 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
| 15 | Kaya mekaniği laboratuvar uygulamaları 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 70 | 28 |
| 1. Ödev | 30 | 12 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||