Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS301 |
| Ad | Madenlerde Rezerv Hesaplama ve Jeoistatistik |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden kaynak/rezerv hesaplamalarının klasik ve jeoistatistiksel yöntemler ile yapılması ve Maden kaynak/rezerv raporlanması
Dersin İçeriği
Maden Kaynak/Rezerv kavramları, Öznitelik değerleri, Maden kaynak/rezerv hesaplamaları, klasik ve jeoistatistiksel yöntemler, Maden kaynak/rezerv raporlama
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ersoy, A., Yünsel, T. Y., (2008). Maden Rezerv Hesapları Klasik ve Jeoistatistik Yöntemler (Nobel Kitabevi)
Notlar
Isabel Clark, Pratik Jeoistatistik, 1979.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Maden Kaynak/Rezerv kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Maden Kaynak/Rezerv sınıflandırmasını tanımlar. |
| ÖÇ03 | Öznitelik değerlerini listeler. |
| ÖÇ04 | Maden Kaynak/Rezerv hesaplama parametrelerini açıklar. |
| ÖÇ05 | Klasik maden kaynak/rezerv kestirim yöntemlerini tanımlar. |
| ÖÇ06 | Jeoistatistiksel yöntemi listeler. |
| ÖÇ07 | Sayısal ve grafiksel çıktıları açıklar. |
| ÖÇ08 | Maden Kaynak/Rezerv raporunu tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Amaç ve Kapsam, Kaynaklar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Maden kaynak/rezerv kavramları | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Maden kaynak/rezerv sınıflandırması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Öznitelik değerleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Maden kaynak/rezerv hesaplama parametreleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Tek ve çok tabakalı rezerv kestirim yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Klasik maden kaynak/rezerv kestirim yöntemleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Jeoistatistiksel yöntemler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Varioram analizi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Kriging kestirim yöntemi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Sayısal çıktıların yorumlanması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Grafiksel çıktıların yorumlanması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Maden kaynak raporlaması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Maden rezerv raporlaması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||