Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Ağız ve Diş Sağlığı | |
Kod | SHS229 |
Ad | Antibiyotikler ve Etki Mekanizmaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste antimikrobiyal ajanları sınıflandırılması, antimikrobiyallerin etki mekanizmaları, antimikrobiyal ajanlara karşı direnç mekanizmaları ve bunların klinik önemi anlatılacak, mikrobiyoloji laboratuvarlarında uygulanan antibiyotik duyarlılık testleri hakkında bilgi verilecektir.
Dersin İçeriği
Antibiyotik nedir? Temel antibiyotik bilgisi; antibiyotiklerin sınıflandırılması,etki mekanizmaları,direnç mekanizmaları ve duyarlılık testleri ,bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Isenberg HD. Klinik Mikrobiyoloji Yöntemleri El Kitabı (Garcia LS ed., Başustaoğlu A, Yıldıran ŞT, cev.ed). Üçüncü Baskı. Ankara, Atlas Kitapçılık. Cilt 1, 2, 3.; 2013. Procop GW, Church DL, Hall GS, Janda WM, Koneman EW, Schreckenberger PC, Woods GL. Koneman Renkli Atlas ve Tanisal Mikrobiyoloji Kitabi (Us AD, Başustaoğlu AC cev ed). 1. Baski. Ankara, Hipokrat Kitabevi, 2017. Mandell, Douglas and Bennett?s Principles and Practice of Infectious Diseases. (Mandell GL, Bennett JE,Dolin R eds. 7th ed. Churchil Livingstone Elsevier, Philadelphia, 2010. Murray PR. Temel Tıbbi Mikrobiyoloji. (Us AD, Başustaoğlu AC ed). 1. Baskı. Ankara, Güneş Tıp 4 Kitabevleri, 2018.
Notlar
Online sunumlar, Kongre bildirileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antimikrobiyal ajanları öğrenir |
ÖÇ02 | Antimikrobiyal ajanları sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarını ve antimikrobiyallere karşı direnç mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ04 | Antibiyotik duyarlılık testlerini uygular ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ06 | Antimikrobiyallere karşı gelişen direnç mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ07 | Akılcı antibiyotik kullanımı hakkında farkındalık geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alet bakımı ve koruması ile ilgili bilgileri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta bireyin muayene ve tedavisi öncesinde ünitin hazırlama basamaklarını sayar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dört elli çalışma kurallarını uygular | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya yapılan uygulamalarla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak çalışma alanını hazırlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin sterilizasyonunu ve dezenfeksiyonunu sağlar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevularını takip eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulama öncesinde çalışma alanını ve hastayı hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. Kullanılan aletlerin sterilizasyonunun ve dezenfeksiyonunu yapar. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevu, takip ve laboratuvar formlarını doldurur. Hasta ile ilgili materyaller kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kliniğin eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastaları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. Mesleki teknolojik gelişmeleri izler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antibiyotikler hakkında genel Bilgiler | Ders notlarını tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-1 | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücre Duvarı Sentezini İnhibe Eden Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Protein Sentezini Engelleyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nükleik asit Sentezini Etkileyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-2 (Hücre Zarının İşlevini Bozan Antibiyotikler) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-1 (Hücre duvarı Sentezini Engelleyen Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-2 (Protein Sentezini İnhibe eden Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri-devam | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Antifungallerin etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Antiparaziter ajanların etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Akılcı antibiyotik kullanımı | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Antibiyotiklerin yan etkileri ve kontrendikasyonları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |