Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VTS326 |
Ad | Biyoterörizm ve Virüsler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çağrı AVCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin biyoterörizmin temel kavramlarını anlamalarını sağlamak, virüslerin biyolojik silah olarak kullanımını öğretmek ve veteriner hekimlerin bu alandaki kritik rolünü vurgulamaktır. Ayrıca, öğrencilerin biyogüvenlik önlemleri ve kriz yönetimi konusunda bilinçlenmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, biyoterörizmin tarihini, biyolojik silah olarak kullanılan virüsleri, küresel sağlık güvenliğini ve veteriner hekimlerin bu alandaki rolünü ele alır. Öğrencilere, biyoterörizm tehdidinin bilimsel ve etik boyutları anlatılır. Ders boyunca vaka analizleri, tarihi saldırılar, salgın yönetimi ve biyogüvenlik uygulamaları detaylandırılır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Kılıç, S. (2006). BİYOLOJİK SİLAHLAR ve BİYOTERÖRİZM. Türk Hijyen Ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 63(1), 1-186.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoterörizm kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar |
ÖÇ02 | Virüslerin biyolojik silah olarak nasıl kullanılabileceğini anlatır |
ÖÇ03 | Biyoterör ajanlarının sınıflandırmasını yapar |
ÖÇ04 | Zoonotik virüslerin biyoterörizmdeki rolünü değerlendirir |
ÖÇ05 | Biyogüvenlik seviyelerini (BSL) ve uygulamalarını açıklar |
ÖÇ06 | Veteriner hekimlerin biyoterör tehditlerine karşı rolünü tartışır |
ÖÇ07 | Aşı ve antiviral stratejileri karşılaştırır |
ÖÇ08 | Gerçek biyoterör saldırılarından vaka analizi yapar |
ÖÇ09 | Biyoterörizmin etik ve hukuki boyutlarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Biyoterörizm Nedir? | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyoterörizmin Tarihçesi ve Örnek Vakalar | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Biyoterör Ajanları: Virüsler Ne Kadar Tehlikeli? | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Zoonotik Virüsler ve Biyoterörizm | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Virüslerin Laboratuvarda Manipülasyonu: Tehlikeli Bir Oyun mu? | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Biyoterör Saldırılarının Belirtileri ve Tanısı | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Biyogüvenlik ve Biyoetik | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veteriner Hekimlerin Biyoterörizme Karşı Rolü | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aşılama ve Antiviral Stratejiler | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sahada Kullanılan Biyoterörizmle Mücadele Teknikleri | Video izleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
12 | Biyoterörizmin Ekonomik ve Sosyal Etkileri | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Gelecekte Biyoterörizm: Yeni Nesil Tehditler | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Komplo Teorileri ve Bilimsel Gerçekler | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Öğrenci Sunumları ve Genel Değerlendirme | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 33 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,32 | ||
AKTS | 1 AKTS |