Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TDE728 |
Ad | Somut Olmayan Kültürel Miras II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYHAN KARAKAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı somut olmayan kültürel miras kavramı hakkında bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Yaşayan insan hazineleri, sözlü gelenekler ve anlatımlar, toplumsal uygulamalar, ritüeller, şölenler; doğa ve evrenle ilgili uygulamalar ile el sanatları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. Öcal Oğuz - Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?
Notlar
Erman Artun - Türk Halkbilimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şamanik, mitik, kozmogonik inanışları kavrar. |
ÖÇ02 | Gösteri sanatları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Doğa ve evrenle ilgili bilgi ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Şölenler, ritüeller ve festivaller hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Halk hekimliği ve halk hukuku hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Somut olmayan kültürel mirasın tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Somut olmayan kültürel mirasın temsili listeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Somut olmayan kültürel mirasın müzelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gösteri Sanatları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Gösteri Sanatları (Halk müziği) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gösteri Sanatları (Halk oyunları ve halk tiyatrosu) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toplumsal Uygulamalar, Ritüeller ve Şölenler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Toplumsal Uygulamalar, Ritüeller ve Şölenler (Geçiş Törenleri, kutlamalar, adak-kurban) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Toplumsal Uygulamalar, Ritüeller ve Şölenler (Halk hukuku) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (Şamanik, mitik, kozmogonik inanışlar) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (Halk hekimliği) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (Halk takvimi ve meteorolojisi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (Halk mimarisi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (Halk ekonomisi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar (halk mutfağı) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |