OKLS214 Erken Çocuklukta Demokratik Sınıf Yönetimi ve Katılım Kültürü

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod OKLS214
Ad Erken Çocuklukta Demokratik Sınıf Yönetimi ve Katılım Kültürü
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, sınıf yönetimini teknik bir mesele olmaktan çıkararak, güç ilişkileri, hegemonya ve pedagojik iktidar perspektifiyle ele alır. Öğrenciler, okul öncesi sınıflarda otorite, itaat, direniş ve katılım süreçlerini analiz eder; çocuklarla birlikte daha adil ve demokratik sınıf ortamları oluşturmanın yollarını arar.

Dersin İçeriği

Bu ders, sınıf yönetimini yalnızca disiplin ve düzen sağlama olarak değil; çocukların sesini duyurabildiği, karar alma süreçlerine katıldığı, güç ilişkilerinin fark edildiği ve öğretmenin pedagojik liderlik rolünün politik doğasının sorgulandığı bir alan olarak ele alır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

• Gülden Uyanık Balat & Arzu Öztürk Samur (2016). Erken Çocukluk Döneminde Demokratik Değerler Eğitimi. Vize Yayıncılık. • Özlem Ünlühisarcıklı (2021). Erken Çocukluk Eğitiminde Çocuk Katılımı. Nobel Yayınları. • Aysel E. Çakmak (2019). Çocuk ve Katılım: Çocukların Sesiyle Demokrasi. Ayrıntı Yayınları. • Paulo Freire (2000). Ezilenlerin Pedagojisi. Ayrıntı Yayınları. • Aydın Usta & Melike Sayılkan (2022). Eğitimde Eleştirel Pedagoji Yaklaşımları. Eğiten Kitap. • Sibel Ergün (2021). Erken Çocuklukta Çocuk Hakları ve Katılım Uygulamaları. Morpa Kültür. • Michel Foucault (2015). Hapishanenin Doğuşu (Disiplin ve Ceza). İmge Kitabevi. • Antoni Gramsci (2021). Hapishane Defterleri’nden Seçmeler. Ayrıntı Yayınları. •

Notlar

MEB (2022). Çocuk Katılımı Rehberi • UNICEF – Çocuklarla Demokratik Uygulamalar için Araç Seti


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sınıf yönetiminin ideolojik, kültürel ve politik boyutlarını listeler
ÖÇ02 Erken çocukluk sınıfında çocuk katılımı için yapısal ve pedagojik koşulları oluşturur.
ÖÇ03 Çocukların karar alma süreçlerine aktif katılımını destekleyen yöntemleri uygular.
ÖÇ04 Güç ilişkilerini fark eder, kapsayıcı ve eşitlikçi sınıf ortamı kurar.
ÖÇ05 Demokrasi eğitimi ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ06 Sınıf ortamında eşitlikçi, temsil edici ve direniş alanı açan pratikler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sınıf Yönetimi Nedir? Freire, 2000 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Erken Çocuklukta Disiplin Yaklaşımları: Ceza mı Diyalog mu? Gülden Uyanık Balat & Arzu Öztürk Samur (2016). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Çocuk Katılımı Ne Demektir? Lundy Modeli ve Çocuk Hakları Gülden Uyanık Balat & Arzu Öztürk Samur (2016). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Sınıf Yönetiminde Güç İlişkileri: Öğretmen, Çocuk, Aile Michel Foucault (2015). Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
5 Mikro-politikalar: Sessizlik, Ödül, Baskı, Gönüllülük Michel Foucault (2015). Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
6 Demokratik Okul Kültürü: Kurallar, Roller, Toplantılar Antoni Gramsci (2021). Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Okul Öncesinde Sessizlik, Kontrol ve Görünmeyen Kurallar Antoni Gramsci (2021). Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 “İyi Öğrenci” ve “İyi Öğretmen” Rollerinin Hegemonyası Özlem Ünlühisarcıklı (2021). Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
10 Çocuk Katılımı ve Demokrasi: İllüzyon mu Gerçeklik mi? Özlem Ünlühisarcıklı (2021). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Sınıf Yönetiminde Etik Duruş ve Öğretmen Tavrı Aysel E. Çakmak (2019). Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
12 Öğretmenin Sessiz Gücü: Dinleme, Bekleme, Geride Durma Aysel E. Çakmak (2019). Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
13 Demokratik Müdahale Teknikleri: Olay Anlatımı ve Duygusal Okuma Aydın Usta & Melike Sayılkan (2022). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Final Projeleri: Güç İlişkilerini Yeniden Kurmak - Atölye Sunumları Paulo Freire (2000). Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Dersin Değerlendirilmesi: "Benim Demokratik Sınıfım" genel tekrar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 04:08