Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | EFMZ332 |
Ad | Özel Eğitim ve Kaynaştırma |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYPERİ SIĞIRTMAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihselsürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerindeğerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırmasürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği,fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenmegüçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya daüstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim Kod EFMZ404 Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir öncekidönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeleryapabilen bireyler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özeleğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretiminbireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitimekatılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklıgruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetimindeetkili stratejiler ve davranış yönetimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erken Çocuklukta Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Pegem Akademi Yayınları
Notlar
Dijital Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özel gereksinimli bireyler ile ilgili terimleri açıklar. |
ÖÇ02 | Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerineve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar. |
ÖÇ03 | Özel gereksinimli öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle,meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eşgüdüm içinde çalışır. |
ÖÇ04 | Özel gereksinimli öğrencinin gelişimsel performansını çok yönlü değerlendirmek içinformal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanaraksonuçlarını yorumlar. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimli öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin dönüt sunar. |
ÖÇ06 | Özel gereksinimli çocuğun akranları ile etkileşimini artırmaya yönelik planlamalaryapar. |
ÖÇ07 | Özel gereksinimli çocuğun gelişimsel ve davranışsal ihtiyaçları doğrultusundabireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlar. |
ÖÇ08 | Özel gereksinimli çocuğa yönelik hazırlanan bireyselleştirilmiş eğitim programınıuygulayarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Terimler tanımlamalar sınıflamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Türkiye ve dünyada özeleğitim/kaynaştırma uygulamaları | Araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler veeğitimi | Okul ziyareri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Özgül öğrenme güçlüğü olan bireylerve eğitimi | Ödev hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İşitme yetersizliği olan bireyler veeğitimi | okul ziyareti ve gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Görme yetersizliği olan bireyler veeğitimi | okul ziyareti ve gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Ortopedik yetersizliği olan bireylerve eğitimi | Araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Araştırma ve derleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Dil ve konuşma bozukluğu olanbireyler ve eğitimi | Ödev hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Özel yetenekli bireyler ve eğitimi | Okul ziyateri ve gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
11 | Duygu ve davranış bozuklukları | Ödev hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Otizm Spektrum Bozukluğu olanbireyler eğitimi | Araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Erken Çocukluk Özel Eğitimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Özel gereksinim türüne görekaynaştırma eğitimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |