Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ (DR) | |
| Kod | OÖ1808 | 
| Ad | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz ve Bahar | 
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 8 AKTS | 
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Doktora Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ŞULE ERDEN | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Doç. Dr. ŞULE ERDEN
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı dersi ile ilgili teknik ve süreçleri kavramaktır.
Dersin İçeriği
Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı (CHAT) ve Tarihçesini (Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky ve Luria, İkinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev, Üçüncü Nesil Etkinlik Kuramı: Engeström) ve temel kavramlarını öğrenir, Etkinlik Sistemi İçerisinde Öğrenme ve Gelişimi sürecini öğrenir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Engeström, Y. (1987) Learning by Expanding: an activity-theoretical approach to developmental research (Helsinki, Orienta-Konsultit). Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133–156. Fichtner, B. (1992). Activity theory as methodology - the epistemoligical revolution of the computer and the problem of its societal appropriation. M. Hedegaard/J. Lompscher (Eds.) Activity Theory. Aarhus: Aarhus University Press
Notlar
Hedegaard, M. (2009). A cultural–historical theory of children’s development. In Hedegaard, M., Fleer, M., Bang, J. & Hviid, P. (Eds). Studying Children: A Cultural–Historical Approach, (p. 10-29). Berkshire: Open University, McGraw-Hill Leont’ev, A. N. (1978). Activity, consciousness, and personality. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Vygotsky, L.S. (1978) Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı (CHAT) temel kavramlarını öğrenir. | 
| ÖÇ02 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesini (Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky hakkında bilgi edinir. | 
| ÖÇ03 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesini (Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Luria hakkında bilgi edinir. | 
| ÖÇ04 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesini (ikinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev) | 
| ÖÇ05 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Teorisinin Tarihi hakkında bilgi edinir (Üçüncü nesil Etkinlik Teorisi: Engeström). | 
| ÖÇ06 | Etkinlik Sistemi İçerisinde Öğrenme ve Gelişimi sürecini öğrenir. | 
| ÖÇ07 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı (CHAT) etkinlik sistemleri analizini öğrenir | 
| ÖÇ08 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Teorisi (CHAT) Dördüncü Nesil: web tabanlı sosyal ve katılımcı uygulamalar | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 1 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 5 | 
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 4 | 
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 4 | 
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 3 | 
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının (CHAT) tanımı | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 2 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Önemi | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 3 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 4 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Luria | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 5 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: İkinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev | Konu ile ilgili makalenin okunmas | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 6 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Üçüncü Nesil Etkinlik Kuramı: Engeström | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 7 | Engeström’ün etkinlik kuramı beş temel ilkesi | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Engeström’ün Etkinlik sisteminin hiyerarşik yapısı: amaç, özne, toplum, araçlar, iş paylaşımı ve kurallar | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 10 | Engeström’ün Etkinlik Sisteminin İçerisinde Öğrenme ve Gelişim | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 11 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili yapılan araştırmaları inceleme | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 12 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırma planlama | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 13 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırma uygulama | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 14 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırmayı raporlaştırma | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 15 | Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırmayı sunma | Konu ile ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 4 | 68 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 4 | 12 | 48 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,08 | ||
| AKTS | 8 AKTS | ||