Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
VETERİNERLİK FARMAKOLOJİ VE TOKSİKOLOJİSİ(YL) (TEZLİ) | |
Kod | VFT513 |
Ad | Hormonal Sistem Farmakolojisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste hormonların vücuttaki fonksiyonları, fizyolojileri ve tedavide kullanımları hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hormonlar ile bu hormonların kaynakları ve özellikleri konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Kaya S. Veteriner Hekimliğinde Farmakoloji. 2002, Medisan. ISBN: 975-7774-62-6 Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. ISBN: 978-6055270100 Katzung, Bertram G. Basic & Clinical Pharmacology. 2018, McGraw-Hill Medical Books. ISBN: 978-1260288179
Notlar
Brunton L., Knollmann, B., Dandan, R.H. Goodman and Gilman's The Pharmacologi-cal Basis of Therapeutics-13 th Edition. 2018, McGraw-Hill Medical Books. ISBN: 978-1259584732
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hormonal sistemin özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Üreme hormonlarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Adrenal bez hormonları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Steroid hormon türevleri ve antagonistlerini bilir. |
ÖÇ06 | İnsülin ve glukagon hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Tiroid hormonları ve antagonistlerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Hormonların ilaç olarak güvenli kullanımlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtım ve Uygulama, Değerlendirme Bilgilerinin Öğrenciye Açıklanması. | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hormonal sistemin genel özellikleri, vücuttaki fonksiyonları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları I | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hipotalamus ve hipofiz hormonları II | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Üreme hormonları I | Kaynak okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Üreme hormonları II | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Üreme hormonları III | Literatür tarama, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Adrenal bez hormonları | Kaynak okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Steroid hormonlar ve klinik kullanımları I | Kaynak okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Steroid hormonlar ve klinik kullanımları II | Kaynak okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Steroid hormon antagonistleri | Ders kitabı okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İnsülin ve glukagon | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tiroid hormonları ve antagonistleri | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Parathormon | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |