Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
| Kod | İGT053 |
| Ad | Fiziksel Risk Etmenleri I |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 7 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK KARADAĞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FARUK KARADAĞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
şyerindeki sağlığı ve güvenliği olumsuz etkileyen fiziksel risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmalarınıve bu etmenlere karşıalınmasıgereken İSG tedbirlerini uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
İşyerinde sağlığı olumsuz etkileyebilecekfiziksel risk etmenleri; Gürültü, Titreşim, Termal Konfor, Aydınlatma, İyonize-noniyonize ışın, Alçakve yüksek basınç, İlgili mevzuat
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen fiziksel riskleri tanımlar |
| ÖÇ02 | FRE'nin ortam ve kişiye yönelik ölçüm metotlarını sıralar |
| ÖÇ03 | Ulusal ve uluslararası standartlarda müsaade edilen değerleri belirtir |
| ÖÇ04 | Ülkemizde ve dünyada FRE'ne maruziyetin yüksek olduğu işkollarınıkarşılaştırır |
| ÖÇ05 | FRE'nin işyerinde kontrolü ve işyeri hekiminin bu konudakigörevleriniaçıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği konusundaki yasal mevzuatı öğrenir | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerindeki tehlike kaynaklarını, tehlikleri bilir ve tehlike tanımlaması yapar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risk değerlendirme metodlarını öğrenir. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risk değerlendirme tabloları hazırlar ve dökümantasyon presüdürünü öğrenir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek hastalıklarını ve Ergonomik Risk etmenlerini öğrenir | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risklerden kornmak için gerekli kişisel koruyucu ve donanımların seçimini yapar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişisel maruziyet ve ortam ölçüm tekniklerini öğrenir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerinde temel iş sağlığı ve güvenliği eğitimini verme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve Güvenliği kurullarının oluşumunu ve sorumluluklarını öğrenir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerinde Acil eylem planlarını hazırlama becerisini kazanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerindeki Fiziksel, Kimyasal ve Biyolojik risk etmenlerini öğrenir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İŞ sağlığı ve Güvenliği Yönetim sistemlerini öğrenir ve planlama yapma becerisi kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ses Nedir. Sesin Fiziksel Özellikleri nelerdir. | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 2 | Ses Dalgaları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 3 | Gürültü ve Gürültünün zararları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 4 | Gürültüden korunma yolları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 5 | Titreşim | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 6 | Titreşimin zararları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 7 | Titreşimden korunma yolları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Termal Konfor | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 10 | Termal konfor planlaması | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 11 | Aydınlatma | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 12 | Aydınlatmanın çalışan üzerine etkileri | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 13 | Radyasyon | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 14 | Radyasyondan korunma yolları | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 15 | Basınç | İlgili konu hakkında çalışma yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
| AKTS | 7 AKTS | ||