Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TS518 |
| Ad | Sulama Sistemlerinin Değerlendirilmesi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ne zaman ve na kadar su uygulanacağını belirlemek; sulama programlamasında kullanılan yaklaşımları öğrenciler sunmak ve bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Sulama programlaması tanımı ve önemi; sulama programlamasında kullanılan yaklaşımlar; toprağı esas alan programlama teknikleri; bitkiyi esas alan programlama teknikleri; iklimi esas alan teknikler; su bütçesli tekniği; toprak nemini esas alan teknikler; yaprak su potansiyeli; bitki yüzey sıcaklığı; bitki öz suyu akış hızı; stoma iletkenliği; yüzey yansıması; gövde çapı değişimi yaklaşımların ve kulanımları; simulasyon modelleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Merriem, J.L., Kerrier, J., 1978. Farm Irrigation System Evaluation: A Guide for Management. Utah State University, 271pp.
Notlar
Patel, G., R. H. Ghaghada, R.H., 2013. Performance Evaluation of Different Irrigation Systems: Micro versus macro irrigation system. Paperback, LAP LAMBERT Academic Publishing, 160pp, ISBN-10: 3659431036, ISBN-13:978-3659431036. Raveendra Kumar Rai, R.K:, Vijay, Singh, V.P., Upadhyay, A., 2017. Planning and Evaluation of Irrigation Projects Methods and Implementation. 1st Edition, ISBN 9780128117484, eBook ISBN 9780128118566.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Farklı sulama programlama yöntemleri öğrenir. |
| ÖÇ02 | toprağı esas alan sulama programlama tekniklerini kavrar. |
| ÖÇ03 | bitkiyi esas alan sulama programlama yapabilme becerisi kazanır. |
| ÖÇ04 | iklimi esas alan sulama programlama teknikleri öğrenir. |
| ÖÇ05 | Farklı sulama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sulama sistemlerinin performans değerlendirme kavramları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Yüzey sulamada performans ölçütleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Su uygulama randımanı, su dağılım randımanı, depolama randımanı, yüzey akış ve derine sızma kayıpları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Basınçlı sulama sistemlerinde performans ölçütleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Christiansen üniformite katsayısı, dağılım üniformitesi, damlatma türdeşliği, yapımcı farklılık katsayısı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Karık sulamada performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Border sulamada performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Damla sulama sistemlerinde performans belirleme | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Yağmurlama sulama sistemlerinde performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Buharlaşma ve rüzgarla sürüklenme kayıpları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Center-pivot sulama sistemlerinde performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Doğrusal hareketli sistemlerde performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Hareketli büyük başlıklı sistemlerde performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | LEPA sistemlerinde performans | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları1 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||