Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| UZAKTAN ALGILAMA VE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (YL) | |
| Kod | UA505 |
| Ad | Uzaktan Algılamada Sayısal Görüntü İşleme |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HACI MUSTAFA KANDIRMAZ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HACI MUSTAFA KANDIRMAZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere sayısal görüntü işlemeyle ilgili temel prensipleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste görüntü türleri, histogram, filtreleme ve sınıflama anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sayısal Görüntü İşleme- Rafael C. Gonzalez
Notlar
Görüntü İşlemeye Giriş - Aybars UĞUR
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Elektromanyetik spektrumun özelliklerini bilir |
| ÖÇ02 | Görüntü nedir ve nasıl oluşur tanımlar |
| ÖÇ03 | Görüntü zenginleştirmeyi kavrar |
| ÖÇ04 | Görüntü filtrlemeyi kavrar |
| ÖÇ05 | Görüntü Sınıflandırmayı bilir ve sınıflandırma çeşitlerini tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | 2 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Elektromanyetik spektrum | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Görüntü kaydetme | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Görüntü düzeltme | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Basit cebirsel işlemler | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Görüntü zenginleştirme | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Coğrafi referanslandırma | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Bazı uygulamalar | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | ön çalışma yapılsın. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Görüntü filtreleme | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Çok bandlı işlemler | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Görüntü Sınıflama | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Sınıflandırma çeşitleri | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Proje Uygulamaları 1 | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Proje Uygulamaları 2 | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
| 15 | Proje Uygulamaları 3 | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
| 16 | Proje Uygulamaları 4 | ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön çalışma yapılsın. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||