OMY211 Bilgisayar Programlama II

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod OMY211
Ad Bilgisayar Programlama II
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA ÖZCANLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bilgisayar programlamanın temel kavramlarını pekiştirmek, MATLAB ortamında mühendislik odaklı algoritmalar geliştirmek, veri analizi ve grafiksel sunum becerilerini kazandırmak; Simulink ile temel sistem modelleme ve kontrol algoritmalarını oluşturma yetkinliği kazandırmaktır. Öğrencilerin programlama mantığını kullanarak otomotiv mühendisliği problemlerini bilgisayar destekli çözebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

MATLAB programlama dilinin temel yapılarını pekiştirme, veri okuma ve görselleştirme, karar yapıları ve fonksiyonel programlama, zaman serileri ile analiz, Simulink ortamında temel sistem modelleme, PID kontrol algoritmalarının kurulması, araç içi veri simülasyonu (temel CAN-Bus), sınıflandırma uygulamaları ve canlı veri üzerinden grafiksel raporlama konularını kapsar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. MathWorks Official Documentation and Tutorials https://www.mathworks.com/help/matlab/ 2. “MATLAB for Engineers” – Holly Moore, Pearson Education 3. “MATLAB and Simulink for Engineers” – Agam Kumar Tyagi 4. “Essential MATLAB for Engineers and Scientists” – Brian Hahn & Daniel T. Valentine

Notlar

Ders sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 MATLAB ortamında değişken tanımlama, veri okuma/yazma ve temel hesaplama işlemlerini gerçekleştirir.
ÖÇ02 Grafiksel veri sunumu yapabilir; zaman serisi ve sensör verisi gibi mühendislik verilerini analiz eder.
ÖÇ03 Koşullu ifadeler, döngüler ve fonksiyonlar aracılığıyla algoritmalar geliştirir.
ÖÇ04 Kullanıcı tanımlı fonksiyonlar yazarak yapısal ve modüler programlama prensiplerini uygular.
ÖÇ05 Simulink ortamında temel dinamik sistem modelleri kurar ve simülasyon gerçekleştirir.
ÖÇ06 PID kontrol algoritmalarını kurar, analiz eder ve mühendislik problemleri üzerinde uygular.
ÖÇ07 CAN-Bus verisinin temel yapısını simüle eder ve otomotiv veri yapıları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ08 Gerçek mühendislik problemlerini çözen uygulama projeleri geliştirir, sunar ve raporlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Otomotiv Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Otomotiv Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Otomotiv Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranma, Otomotiv Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Otomotiv Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Otomotiv Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 MATLAB ile uygulamalı tekrar: fonksiyonlar, karar yapıları, döngüler İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Veri görselleştirme ve grafik üretimi İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Veri okuma ve yazma: CSV, Excel, metin dosyaları, tablo yapıları İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Zaman serisi analizi ve sensör verisi işleme (filtreleme, ortalama, trend) İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Simulink’e giriş: temel blok diyagramları ve basit sistem modelleme İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Süspansiyon sistemi, yay-kütle-damper örneği ile dinamik modelleme İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 PID kontrol sistemleri: fan, sıcaklık, hız denetimi simülasyonu İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Giriş-çıkış blokları ile geri beslemeli sistem tasarımı İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Mühendislik verileriyle karar destek algoritmaları (if, alarm üretimi, sınır kontrolü) İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 CAN-Bus veri simülasyonuna giriş ve MATLAB ile temel mesaj analizi İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Proje geliştirme 1: veri toplama ve analiz modeli tasarımı İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Proje geliştirme 2: modelleme ve raporlama İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Proje geliştirme 3: sunum hazırlığı İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Öğrenci proje sunumları ve değerlendirme İlgili bölümü ders notlarından inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.07.2025 08:48