Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI427 |
Ad | Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Cem SOYLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Cem SOYLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, farklı yaşam dönemlerinde ortaya çıkan uyum sorunlarını tanımak, potansiyel çözüm yolları ile önleme ve müdahale programları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, yaşam boyu gelişim bakış açısı ile bebeklik, çocukluk, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinde deneyimlenen psikolojik, duygusal ve davranışsal sorunların neler olduğunu ve bu sorunlara yönelik geliştirilen önleme ve müdahale programlarına yönelik alan yazın bilgilerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çakar, F. S. (2024). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Notlar
Seçer, İ. (2020). Yaşam Boyu Gelişim ve Uyum Sorunları: Psikopatolojiyi Anlamak. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Baştemur, Ş. (2022). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bilgin, O. ve Akçıl, S. (2020). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ruh sağlığı ile ilgili temel kavram, ilke ve tarihsel gelişimi sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Yaşam dönemlerinin gelişimsel özellikleri ve uyum problemlerine çok yönlü bakış açısı geliştirir. |
ÖÇ03 | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel düşünce anlayışıyla değerlendirir. |
ÖÇ04 | Gelişim sürecinde uyumunu etkileyen çok sayıda faktör ile bu faktörlerin birbiriyle etkileşimini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Uyum ve davranış sorunları ile başa çıkma konusunda değerlendirmeler yapar. |
ÖÇ06 | Psikolojik destek sürecinde önleyici ve müdahale edici stratejileri açıklar. |
ÖÇ07 | Psikolojik destek süreciyle ilgili etik ilkeleri değerlendirir. |
ÖÇ08 | Yaşam boyu gelişim ve uyum bilincini gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, izlencenin gözden geçirilmesi | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bölüm 1: Ruh Sağlığına Genel Bakış, Uyum ve Uyumsuzluk (s. 1-23) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bölüm 2: İnsan Gelişimini Açıklayan Kuramlar (s. 27-67) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bölüm 3: Uyum ve Davranış Problemlerinin Doğasını Anlamak (s. 71-112) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bölüm 4: Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri (s. 117-159) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bölüm 5: İlkokul Döneminde Uyum ve Davranış Problemleri (s. 165 - 219) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
7 | Bölüm 6: Ergenlerde Kendine Zarar Verme Davranışı ve İntihar (s. 226-264) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
9 | Bölüm 7: Ergenlik Dönemi Riskli Davranışları Önleme ve Müdahale (s. 265-283) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Bölüm 8: Üniversite Dönemi Gençliği ve Uyum Problemleri (s. 289-311) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
11 | Bölüm 9: Genç Yetişkinlik Dönemi ve Uyum Problemleri (s. 321-349) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Bölüm 10: Orta Yetişkinlik Döneminde Uyum ve Psikopatoloji (s. 354-382) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Bölüm 11: Orta Yetişkinlikte Stres, Başa Çıkma ve Psikolojik Sağlamlık (s. 388-414) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
14 | Bölüm 12: Yaşlılık Dönemi ve Uyum Problemleri (s. 420-451) | Kütüphane ve İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dersin genel tekrarı, soru ve cevap. | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |