Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
PSİKOLOJİ PR. | |
Kod | PSI473 |
Ad | Klinik Psikolojide Araştırma Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Meryem DEDELER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin, klinik psikoloji alanında yürütülen bir araştırma projesi içinde yer alması ve projenin araştırma desenini oluşturma, veri toplama, veri analizi ve raporlaştırma aşamaları konusunda uygulamalar yaparak deneyim kazanmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste klinik psikoloji alanında yürütülmekte olan destekli ya da münferit bir araştırma projesi kapsamında araştırma desenini oluşturma, veri toplama, toplanan verileri analiz etme ve bulguları yorumlayıp raporlaştırma süreçleri ile ilgili bilgiler ve uygulamalar yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. ve Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
Araştırma konusu ile ilgili makale ve tezler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ÖÇ01. Araştırma problemini tanımlar. |
ÖÇ02 | ÖÇ02. Araştırmanın önemini ifade eder. |
ÖÇ03 | ÖÇ03. Araştırmanın amaçlarını listeler. |
ÖÇ04 | ÖÇ04. Araştırma amaçlarına uygun veri toplama araçlarını seçer. |
ÖÇ05 | ÖÇ05. Uygun veri analizlerini gerçekleştirir. |
ÖÇ06 | ÖÇ06. Bulgularını raporlaştırır. |
ÖÇ07 | ÖÇ07. Kullanmak için seçtiği veri toplama araçlarının psikometrik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | ÖÇ08. Analiz sonucunda elde ettiği bulguları ilgili literatür ışığında yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür taraması ve çalışma konusu belirleme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Araştırma probleminin belirlenmesi için litaratür taraması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Araştırma probleminin ve amaçlarının belirlenmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırmada kullanılacak veri toplama araçlarının belirlenmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Verilerin analizi için başvurulacak istatistiksel analizlerin belirlenmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırma önerisini sunma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Veri toplama ve veri girişi | Araştırma için gerekli verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Veri toplama ve veri girişi 2 | Araştırma için gerekli verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Veri analizi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Veri analizi 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Raporlaştırma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Raporlaştırma 2 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Raporlaştırma 3 | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |