Genel Bilgi
| Birim | KOZAN MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Bankacılık ve Sigortacılık | |
| Kod | BVS237 |
| Ad | Para Teorisi ve Politikası |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Merve EKİCİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. Merve EKİCİ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Para teorisi ve politikası kapsamında gerekli niteliklere ve altyapıya sahip olunmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Para Kavramı ve Tanımları,Para Sistemleri ve Standartları,Para Arzı Kavramı,Merkez Bankaları Para Arzı Tanımları,Para Talebi Kavramı,Miktar Teorisi ve Cambridge Yaklaşımı,Keynesyen Para Talebi Teorisi,Friedmancı Miktar Teorisi,Kısa Dönem IS-LM Modeli,Uzun Dönem IS-LM Modeli,Para Politikası Rejimlerine Giriş,Döviz Kuru Hedeflemesi,Parasal ve Enflasyon Hedeflemesi,Türkiye Ekonomisinde Para Politikası Örnekleri; konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Para Teorisi ve Para Politikası Prof. Dr. M. Merih Paya
Notlar
Para Teorisi ve Para Politikası ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Para Teorisi ve Para Politikası Hakkında Açıklamalar, Paranın Fonksiyonları ve Özelliklerini sıralar. |
| ÖÇ02 | Para Miktarı Tanımları, Likidite ve Kredi kavramlarını öğrenir. |
| ÖÇ03 | Para Rejimleri ve Temel İlkeler, Parasal Kesimin Finansal Sistem İçindeki Konumu ayırt eder. |
| ÖÇ04 | Para Talebi Teorisini açıklar. |
| ÖÇ05 | Para Arzı Teorisini açıklar. |
| ÖÇ06 | Para ekollerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Reel ekonomi parasal ekonomi ilişkilerinin temel bağlantılarını sıralar. |
| ÖÇ08 | Keynesçi ve Monetarist vb. yaklaşımları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel teorik bilgileri tanımlar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel uygulamalı bilgileri tanımlar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerilerini tarif eder. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerileri sorunları tanımlar. | 4 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili temel düzey konularda, bağımsız çalışır, sorumlulukları tarif eder. | 4 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk gösterir. | 4 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri düzenler. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde sıralar, öğrenim gereksinimlerini tespit eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişimini daha üst bir seviyeye yükseltir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olduğunu anlar. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla ifade eder. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel düzeyde bir yabancı dil bilir, mesleği ile ilgili bilgileri izler ve meslekdaşları ile yabancı dilde iletişi kurar. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar işletim sistemleri, ofis uygulamalarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini anlar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cumhuriyetimizin tarihi, temel değerleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Para Teorisi ve Para Politikası Hakkında Açıklamalar, Paranın Fonksiyonları ve Özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Para Miktarı Tanımları, Likidite ve Kredi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Para Rejimleri ve Temel İlkeler, Parasal Kesimin Finansal Sistem İçindeki Konumu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Para Talebi Teorisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Para Arzı Teorisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Faiz Teorisi, Ödemeler Dengesi ve Para Miktarı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Para Politikası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders kitabından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Para Politikası türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Neo-Klasik Yaklaşımda Parasal Analiz, Keynes ve Keynescilerde Para Politikası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Keynesci Yaklaşıma Tepkiler ve Neo-Klasik Sentez | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Genel Dengesizlik Yaklaşımı, Paracı Yaklaşım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Paracı Yaklaşım ve Yeni Klasik Okul | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Yeni Keynesciler ve Avusturya Okulu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Enflasyon Teorileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||