ENM223 Ergonomi

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod ENM223
Ad Ergonomi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İnsan–iş–çevre etkileşimini analiz edip güvenli ve verimli iş istasyonları tasarlamak; insan vücut sistemlerine (kısaca: kas-iskelet, sinir, dolaşım–solunum) değinmek; fiziksel/çevresel etmenleri bütüncül değerlendirmek; risk analiz yaklaşımlarını tanımak; ve kanıta dayalı iyileştirmelerle riskleri azaltıp güvenlik, konfor ve verimliliği artırmak amaçlanır.

Dersin İçeriği

İnsan–iş–çevre etkileşimi; insan vücut sistemleri ve ergonomi (statik/dinamik iş ↔ kas-iskelet rahatsızlıkları); antropometri ve temel istatistiklere kısaca bakış (yüzdelik mantığı); çalışma postürleri ve iş yükü; ergonomik risk analizleri (REBA ayrıntılı uygulama, RULA/OCRA tanıtım); iş istasyonu tasarımı (oturarak/ayakta çalışma, erişim–görüş alanları); çevresel etmenler (aydınlatma, gürültü, titreşim, ısıl konfor); ve kanıta dayalı iyileştirme ile raporlama.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Ergonomi- Fatih C. Babalık

Notlar

Haftalık Ders Sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ergonomi Temelleri ve İnsan Faktörleri: Ergonominin tanım/tarihçesini açıklar; fiziksel–psikolojik–fizyolojik insan faktörlerini ve sinir, dolaşım, solunum, kas-iskelet sistemlerinin işleyişini genel olarak anlar ve performans, algı ve yorgunluk üzerindeki etkilerini yorumlar.
ÖÇ02 Antropometrik Ölçüm ve İstatistik: Antropometrik ölçümleri doğru biçimde alır; veri kalitesini ve yüzdelikleri kullanarak tasarım kararlarına dönüştürür.
ÖÇ03 İş İstasyonu ve Görev Tasarımı: Erişim–görme alanları ve ayarlanabilirlik ilkelerine göre oturarak/ayakta çalışma düzenlerini ve görevleri tasarlar; elle taşıma/kaldırma gereksinimlerini göz önüne alır.
ÖÇ04 Ergonomik Risk Değerlendirmesi yaklaşımlarını tanır ve ergonomik olarak duruş riskini hesaplar, analiz eder ve sonuçları yorumlar
ÖÇ05 Çevresel Faktörlerin Yönetimi: Gürültü, titreşim, aydınlatma, ısıl konfor/hava kalitesi etkilerini değerlendirir; uygun kontrol ve iyileştirme önlemleri önerir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi edinir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve analitik çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi edinir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi edinir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık bilincine sahip olur; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, insan, zaman, bilgi veya para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilir kalkınma, enerji, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ergonomiye Giriş (Tanım, Kapsam, Tarihçe) ve İlişkili Disiplinler Ders Sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İnsan Faktörleri: Fiziksel, Psikolojik ve Fizyolojik Temeller Ders sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Vücut sistemleri: Sinir Sistemi – Duyu ve Algı Ders sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Vücut sistemleri: Dolaşım & Solunum; İş–Enerji ve Yorgunluk Ders Sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Vücut Sistemleri: Kas–İskelet Sistemi; Statik/Dinamik İş Yükü Ders sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Vücut sistemleri: Hareket/Destek Sistemi ve Anatomik Hareketler Ders Sunumları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Antropometrik Ölçümlerin alınması: İstatistik ve Tasarımda Kullanımı Ders sunumları, videolar, önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Örnek Olay
8 ARA SINAV Ders sunumları, ders notları, ders kitabı ve önerilen diğer kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ergonomik Risk Analizi Yöntemlerinin genel tanıtımı ve bir REBA uygulaması Ders sunumları, önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
10 Ergonominin ondört ilkesi Ders sunumları, önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 İş istasyonunun tasarımı: Erişim/Görme Alanları Ders sunumları ve önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 İş istasyonunun tasarlanması: Oturarak/Ayakta Çalışma Ders sunumları ve önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 İş istasyonunun tasarlanması: Elle Taşıma; Kaldırma–İtme–Çekme (NIOSH) Ders sunumları ve önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Çevresel Faktörler I: Ses- Gürültü ve Titreşim Ergonomisi Ders sunumları ve önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Çevresel Faktörler II: Aydınlatma, İklim/Hava Kalitesi; Genel Değerlendirme Ders sunumları ve önerilen diğer kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.11.2025 11:21