Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | FENZ404 |
Ad | Bilimin Doğası ve Öğretimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZGECAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Arş. Gör. Dr. MUSTAFA ALYAR (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğasına (ontolojik veepistemolojik temelleriyle birlikte) dair kapsamlı bir anlayış geliştirmelerinisağlamaktır. Ders kapsamında öğretmen adaylarının bilimsel bilginin yapısını,bilimsel süreçlerin işleyişini, bilimsel kavramların gelişimini ve bilimsel bilginindeğişebilirliğini anlamaları hedeflenmektedir. Ayrıca, bilimin doğasının öğretimine yönelik farklı yaklaşımlar ve sınıf içi uygulamalar tanıtılarak,öğretmen adaylarının bu kavramları öğretim sürecine nasıl entegreedebileceklerine ilişkin bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır. Bilimindoğası ile fen, teknoloji, toplum ve çevre ilişkisi bağlamında sosyo-bilimselkonuların ele alınması yoluyla öğretmen adaylarının bilimsel okuryazarlıkdüzeylerinin artırılması da dersin temel hedefleri arasındadır.
Dersin İçeriği
Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi, sosyo-bilimsel konular bağlamında bilimin doğası.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Nihal Doğan , Kader Bilican , Jale Çakıroğlu , Seda Çavuş Güngören. BiliminDoğası ve Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık 2-Nilgün Yenice. Bilimin Doğası,Gelişimi ve Öğretimi. Anı Yayıncılık
Notlar
Murat Demirbaş. Fen Bilimleri Öğretiminde Bilimin Doğası. Pegem Akademi Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi ve biliminin doğasını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. |
ÖÇ03 | Olayları bilimsel olarak sorgular. |
ÖÇ04 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. |
ÖÇ05 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmakve öğrencilerine kazandırmakiçin gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili önerilergeliştirir. |
ÖÇ06 | Bilimin doğasının temel öğelerini güncel bilimsel gelişmeler üzerinden tartışır. |
ÖÇ07 | Ortaokul fen bilimleri programındaki konularını bilimin doğası ile ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme ve izlencenin paylaşılması | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Grupların belirlenmesi Bilimin doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri Bilimin doğasını öğretmede kullanılan yaklaşımlar | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Etkinlik 1: COVID 19 Aşısı | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Etkinlik 1 (devam) | Etkinlik raporu yazımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Etkinlik 2: Yapay et | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Etkinlik 2 (devam) | Etkinlik 1'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Etkinlik 3: Maymunlara insan beyni geni eklendi! | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınıfta uygulanan etkinliklerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Etkinlik 3 (devam) | Etkinlik 2'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Etkinlik 4: Yapay yaşam: Bilim insanları tarafından ilan edilen buluş | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 3'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Etkinlik 5: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 4'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Etkinlik 6: Nükleer Enerji ve Türkiye | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 5'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Etkinlik 7: Klonlama | Etkinliğin önceden okunması, Etkinlik 5'nın tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Etkinlik 8: Genetiği değiştirilmiş insan | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 7'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Etkinlik 9: Atom modellerine tarihsel bakış | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 8'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınıfta yapılan etkinliklerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |