FENZ404 Bilimin Doğası ve Öğretimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FENZ404
Ad Bilimin Doğası ve Öğretimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖZGECAN KIRIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Arş. Gör. Dr. MUSTAFA ALYAR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. Dr. MUSTAFA ALYAR (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğasına (ontolojik veepistemolojik temelleriyle birlikte) dair kapsamlı bir anlayış geliştirmelerinisağlamaktır. Ders kapsamında öğretmen adaylarının bilimsel bilginin yapısını,bilimsel süreçlerin işleyişini, bilimsel kavramların gelişimini ve bilimsel bilginindeğişebilirliğini anlamaları hedeflenmektedir. Ayrıca, bilimin doğasının öğretimine yönelik farklı yaklaşımlar ve sınıf içi uygulamalar tanıtılarak,öğretmen adaylarının bu kavramları öğretim sürecine nasıl entegreedebileceklerine ilişkin bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır. Bilimindoğası ile fen, teknoloji, toplum ve çevre ilişkisi bağlamında sosyo-bilimselkonuların ele alınması yoluyla öğretmen adaylarının bilimsel okuryazarlıkdüzeylerinin artırılması da dersin temel hedefleri arasındadır.

Dersin İçeriği

Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi, sosyo-bilimsel konular bağlamında bilimin doğası.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Nihal Doğan , Kader Bilican , Jale Çakıroğlu , Seda Çavuş Güngören. BiliminDoğası ve Öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık 2-Nilgün Yenice. Bilimin Doğası,Gelişimi ve Öğretimi. Anı Yayıncılık

Notlar

Murat Demirbaş. Fen Bilimleri Öğretiminde Bilimin Doğası. Pegem Akademi Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgi ve biliminin doğasını tanımlar.
ÖÇ02 Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular.
ÖÇ03 Olayları bilimsel olarak sorgular.
ÖÇ04 Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır.
ÖÇ05 Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmakve öğrencilerine kazandırmakiçin gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili önerilergeliştirir.
ÖÇ06 Bilimin doğasının temel öğelerini güncel bilimsel gelişmeler üzerinden tartışır.
ÖÇ07 Ortaokul fen bilimleri programındaki konularını bilimin doğası ile ilişkilendirir.
ÖÇ08 Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında bilgilendirme ve izlencenin paylaşılması Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Grupların belirlenmesi Bilimin doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri Bilimin doğasını öğretmede kullanılan yaklaşımlar ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Etkinlik 1: COVID 19 Aşısı Etkinliğin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Etkinlik 1 (devam) Etkinlik raporu yazımı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Etkinlik 2: Yapay et Etkinliğin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Etkinlik 2 (devam) Etkinlik 1'in tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Etkinlik 3: Maymunlara insan beyni geni eklendi! Etkinliğin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Sınıfta uygulanan etkinliklerin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Etkinlik 3 (devam) Etkinlik 2'nin tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Etkinlik 4: Yapay yaşam: Bilim insanları tarafından ilan edilen buluş Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 3'ün tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Etkinlik 5: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 4'ün tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 Etkinlik 6: Nükleer Enerji ve Türkiye Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 5'in tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Etkinlik 7: Klonlama Etkinliğin önceden okunması, Etkinlik 5'nın tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Etkinlik 8: Genetiği değiştirilmiş insan Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 7'nin tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Etkinlik 9: Atom modellerine tarihsel bakış Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 8'in tamamlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınıfta yapılan etkinliklerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları final ödevi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 08:39