Genel Bilgi
| Birim | KOZAN İŞLETME FAKÜLTESİ |
| İŞLETME PR. | |
| Kod | BAC449 |
| Ad | Veri Analizi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | İlker İbrahim AVŞAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
İlker İbrahim AVŞAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Veri analizi uygulamaları geliştirebilmek.
Dersin İçeriği
R ile veri analizi yapma. R programlama dilini kullanarak istatistik ve veri analizi temelli çalışmalar yapmak. İnternetten elde edilen verileri kullanabilmek.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
https://www.r-project.org/other-docs.html
Notlar
https://www.rdocumentation.org
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrendiği programlama yeteneğini iş hayatında problem çözme odaklı olarak tanımlar. |
| ÖÇ02 | Değişken sabit, operatöre gibi temel programlama kavramlarını kullanarak program geliştirecek seviyede tanımlar. |
| ÖÇ03 | Zaman serisi kavramını, zaman serilerinin temel özelliklerini, zaman serilerinin programlamada nasıl kullanılabileceğini ve zaman serisi konutlarını tanımlar. |
| ÖÇ04 | İş hayatında zaman serileri kullanarak tahmin yapabilmenin adımlarını, tahmin problemlerinin iş hayatındaki önemini, tahmin problemlerinin iş yapış şeklini nasıl değiştireceğini tanımlar. |
| ÖÇ05 | Sayısal verileri grafiğe dönüştürme sürecini, Grafik çeşitlerinin farklarını, grafik okumanın önemini ve grafiklerin iş hayatında önemini tanımlar. |
| ÖÇ06 | Prophet uygulamaları geliştirme yeteneğine sahip olma adımlarını Probhet gibi uygulamaların iş hayatında nerede kullanılacağını ve kütüphane uygulamalarının sağladığı avantajları tanımlar. |
| ÖÇ07 | İnterneti kullanarak sosyal medya verilerini elde etme, elde edilen verileri işleme, şirketlerin veri tabanlarına programlama yoluyla ulaşma ve Dünya Bankası gibi veri tabanlarına ulaşma yeteneğinin önemini tanımlar. |
| ÖÇ08 | İş hayatına yönelik veri analizi olanaklarını değerlendirme, programlama yeteneğini kullanarak farklı platformlara ulaşabilme, API kullanarak veri elde edebilme ve API uygulamaları geliştirme yeteneğinin önemini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmenin tüm temel fonksiyonlarını kavramsal olarak açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekonomi kavramlarını ve temel ekonomik kavramların işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmecilik alanı ile ilgili hukuk disiplinine ilişkin temel bilgileri tanımlar. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkin sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak işletme alanı ile ilgili bilgi aktarımını öğrenim dilinde yapar. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletme alanında bilimsel araştırma yapar ve araştırma sonuçlarını yönetimsel karar verme süreçlerinde kullanmak üzere raporlaştırır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin bir biçimde ekip çalışması yapar ve ekip içinde gerekli sorumluluğu alır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme yönetiminin temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır. | 5 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izleyerek işletmenin dış paydaşları ile etkili iletişim kurar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşletme yönetiminin gerektirdiği İşletme Bilgi Sistemleri ve alt modüllerini kullanır/raporlar/yorumlar. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yenilikçi iş fikirleri geliştirerek kaynakları girişimci faaliyetler için etkin bir şekilde kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Programlamanın temel prensibini nlar. Proğramlama dilleri hakkında bilgi sahibi olur. İşletme bölümüne yönelik R diline ait programların özelliğini anlar. Atama operatörleri, mantıksal operatörler | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Temel fonksiyonlar, matematiksel işlemler hakkında bilgi sahibi olunur. fonksiyon neden yazılır anlar. Komut, değişken kavramını anlar. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Temel fonksiyonlar, matematiksel işlemler hakkında bilgi sahibi olunur. fonksiyon neden yazılır anlar. Komut, değişken kavramını anlar.Proğramlamada kullanılan temel veri tiplerini anlar. sayı ve metin temelli veri tiplerini öğrenir. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Webden veri almak ve veri biçimleri değişikliği, veri kayıtları konusunu öğrenir. Alınan verilerin veri tipleri ile ilişkisisni kurar. Verileri anlamlandırabilir. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Zaman serisi oluşturma konusunu veri tipleri ile ilişkilendirir. Zaman serisinin özelliklerini bilir. Zaman serisisnde kullanılan verileri bilir. Zaman serisini tanır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Zaman serisi ile tahmin konusunda bilgi sahibi olur. Tahmin kavramını anlar. Tahmin konusunun işletme açısından önemini bilir. Tahmin modellerinden en az 1 tanesini iblir. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Prophet özellikleri ve uygulama geliştirmek konusunda çalışılır. Prophet özellikleri bilinir. Probhet nerede kullanılır bilinir. Probhet ile uygulama yapılır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
|
| 9 | Sosyal medya platformlarının en az 1 tanesinden veri toplama çalışması yapılır. Veri programlama aracı ile nasıl elde edilir konusunda çalışılır. İnternetten elde edilen verinin önemi çalışılır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | sosyal medya verilerini düzenleme çalışması yapılır. Veri bir analizde kullanılacak şekilde düzenlenir. Düzenlemenin önemi anlatılır. Düzenlenmiş verinin önemi anlatılır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Sosyal medya verilerinde sıklık analizi üzerinde çalışılır. Sıklık analizinin işletme açısından önemi anlatılır. Öğrenci sıklık analizini iş hayatı açısından anlar. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Sosyal medya verileri ile duygu analizi nasıl yapılır anlatılır. Duygu analizinin işletme açısından önemi anlatılır. Duygu analizinin işletmelerde nasıl kullanılacağı anlatılır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Sosyal medya verileri ile grafik oluşturmak nasıl yapılır anlatılır. Grafik türleri işlenir. Farklı grafikler üzerinde uygulama yapılır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | İnternetten elde edilen sosyal medya verileri ile veya şirket verileriyle tahmin tabanlı proje geliştirme çalışması yapılır. Geliştirilen model yorumlanır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 15 | İnternetten elde edilen sosyal medya verileri ile veya şirket verileriyle sıklık analizi tabanlı proje geliştirme çalışması yapılır. Geliştirilen model yorumlanır. | Konuya yönelik araştırma ve uygulama yapmak | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||