IMS208 Mitoloji ve Tasvir

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS208
Ad Mitoloji ve Tasvir
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilere antik uygarlıklardaki Sümer, Hitit, Yunan ve Roma mitolojilerini tanıtarak bu mitolojik anlatıların mekân, obje ve sanat tasvirlerindeki izlerini analiz etme yetisi kazandırmayı hedefler. Mitolojik unsurların iç mekân tasarımı ve sanat nesneleri üzerindeki etkilerini kavratmak temel amacıdır.

Dersin İçeriği

Mezopotamya (Sümer, Babil, Asur) ve Anadolu (Hitit, Hurri) mitolojileri ile Antik Yunan ve Roma mitolojilerinin temel anlatılarının, kültürel bağlamlarıyla birlikte karşılaştırmalı olarak ele alınması. Mitolojik figürlerin sembolik anlamları, tanrı ve tanrıçaların rolleri, yaratılış mitosları, kahramanlık öyküleri ve doğa olaylarının mitolojik yorumları üzerinden mitolojinin toplumsal yapıyla ilişkisi. Bu mitolojik anlatıların sanat, mimarlık ve özellikle iç mekân tasarımı üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Mitolojik sembollerin ve temsillerin mekânsal kurgularda kullanımı; çağdaş iç mekân projelerinde mitolojik öğelerle kurulan anlatıların incelenmesi. Mitlerin tasarım diliyle yeniden yorumlanmasına yönelik uygulamalı analiz ve yaratıcı çalışmalar.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Kramer, S. N. (2001). Sümer mitolojisi. Kabalcı Yayınevi. Hooke, S. H. (2002). Ortadoğu mitolojisi. Çev. Alâeddin Şenel, İmge Yayınları, Ankara. Erhat, A. (1972). Mitoloji sözlüğü (Vol. 12). Remzi kitabevi. Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü.

Notlar

Homeros, (2008). İlyada. "Çev: Azra Erhat-A." Kadir, Can Yayınları 18 Homeros, (2024). Odysseia. "Çev: Azra Erhat-A." Kadir, İş Bankası Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sümer ve Klasik mitolojideki önemli tanrı, tanrıça ve mitleri tanır.
ÖÇ02 Mitolojik anlatıların tarihsel ve kültürel bağlamını analiz eder.
ÖÇ03 Mitlerin sanat ve mimari tasvirlerdeki yansımalarını değerlendirir.
ÖÇ04 Mitolojik imgelerin iç mekân tasarımında nasıl kullanılabileceğini yorumlar.
ÖÇ05 Tasarımda sembolik anlatım kullanımı ve görsel hafıza oluşturma üzerine düşünür.
ÖÇ06 Arkeolojik ve sanat tarihi verilerini temel alarak görsel çözümleme yapar.
ÖÇ07 Farklı kültürlerin mitolojik anlatıları arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır.
ÖÇ08 Mitolojik temaları içeren çağdaş sanat ve tasarım projelerini yorumlar ve kendi tasarımlarında kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mitolojiye Giriş: Tanım, Türleri, Fonksiyonları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sümer Mitolojisi: Tanrılar ve Kozmogoni Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yaratılış Mitleri ve Evrenin Düzenlenmesi Mitosları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sümer Mitoslarının Tasvir Dili ve Simgesel Yansımaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Babil, Akad ve Asur Mitoslarında Tasvirsel Ögeler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hitit ve Anadolu Mitolojisinde Görsel İfade Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Mezopotamya Mitolojisinin Sanat ve Mimariye Etkisi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Klasik Mitolojiye Giriş: Antik Yunan Panteonu Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Olympos Tanrıları ve Anlatı Sanatı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kahramanlık Mitleri: Herakles, Theseus ve Önemli Efsaneler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Homeros ve Epik Şiirler: İlyada, Odysseia Tasvirleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Klasik Sanatlarda Mitolojik Figürlerin Gösterimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Mitolojik Konuların Modern İç Mekân Tasarımındaki İzleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme ve Tasvir Tartışmaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 11:27