IMS311 Yapay Zeka Destekli Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS311
Ad Yapay Zeka Destekli Tasarım
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Emre PINAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, iç mimarlık öğrencilerine yapay zekâ teknolojilerinin temel ilkelerini öğretmeyi ve bu teknolojileri tasarım süreçlerine entegre etme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Veri analizi, yapay zekâ destekli tasarım, görselleştirme ve karar destek sistemleri gibi konulara odaklanılarak, öğrencilerin yenilikçi dijital tasarım araçlarını etkin biçimde kullanmaları hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Yapay zekâ teknolojilerinin iç mimari tasarım süreçlerindeki uygulamalarına odaklanır. İçerik kapsamında; yapay zekânın tarihi, temel kavramları, veri bilimi, prompt mühendisliği, yapay zekâ ile desteklenen tasarım ve görselleştirme araçları, yapay zekâ destekli tasarım optimizasyonu ve yapay zekâ ile sürdürülebilirlik ilişkisi konuları incelenir. Ayrıca öğrenciler, yapay zekâ tabanlı araçlarla proje/tasarım geliştirme, analiz yapma ve sonuçları sunma becerilerini uygulamalı olarak geliştirirler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yılmaz, A. (2024). Yapay Zeka. Kodlab Yayınları.

Notlar

Buldaç, M. (2024). DENEYSEL TASARIM SÜRECİNDE YAPAY ZEKÂ ARAÇLARININ KULLANIMI: İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİR DERS MODELİ ÇIKTILARI. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(2), 69-91. Ayaz, O. (2024). Yapay zeka destekli MidJourney görüntü oluşturma modelinin iç mimari tasarım sürecinde değerlendirilmesi üzerine bir bakış (Master's thesis, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yapay zekâ tarihini tanımlar
ÖÇ02 Yapay zekâ türlerini tanımlar
ÖÇ03 Veri bilimi ve prompt mühendisliği konularını tanımlar ve yapay zekâ modelleri için etkili promptlar oluşturur.
ÖÇ04 Yapay zekânın temel prensiplerini ve iç mimarlık/tasarım bağlamındaki uygulama alanlarını tanımlar.
ÖÇ05 İç mekân tasarımı için yapay zekâ destekli analiz, planlama ve karar destek araçlarını kullanır.
ÖÇ06 Yapay zekâ ile desteklenen tasarım ve görselleştirme araçlarını kullanır.
ÖÇ07 Yapay zekâ desteği ile tasarım süreçlerini uygulamalı olarak geliştirir.
ÖÇ08 Görsel üretim ve görselleştirme araçlarını iç mimari sunumlarda etkin şekilde kullanır.
ÖÇ09 Tasarımda veri temelli yaklaşımlar geliştirerek yaratıcı ve sürdürülebilir çözümler üretir.
ÖÇ10 Yapay zekâ uygulamalarının etik, mesleki ve toplumsal etkilerini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yapay zekâ tarihi. Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yapay zekâ Türleri. Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yapay zekâ temel prensipleri. Araştırma ve Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Veri bilimi ve prompt oluşturma. Araştırma ve Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İç Mimarlık ve yapay zekâ ilişkisi. Ders Notları ve Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yapay zekâ destekli analiz planlama ve karar destek sistemleri Ders Notları ve Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yapay zekâ destekli web tabanlı araçlar. Ders Notları ve Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ödev, çalışma, proje Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Yapay zekâ destekli tasarım süreçleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 10 Yapay zekâ destekli tasarım araçları 1. Araştırma, Deneyimleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yapay zekâ destekli tasarım araçları 2. Araştırma, Deneyimleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yapay zekâ destekli görsel oluşturma. Araştırma, Deneyimleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yapay zekâ destekli proje oluşturma 1. bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yapay zekâ destekli proje oluşturma 2 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Yapay zekâ destekli proje oluşturma 3. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödev/Proje Teslim Çalışmaları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 01:49