Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS311 |
Ad | Yapay Zeka Destekli Tasarım |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Emre PINAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, iç mimarlık öğrencilerine yapay zekâ teknolojilerinin temel ilkelerini öğretmeyi ve bu teknolojileri tasarım süreçlerine entegre etme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Veri analizi, yapay zekâ destekli tasarım, görselleştirme ve karar destek sistemleri gibi konulara odaklanılarak, öğrencilerin yenilikçi dijital tasarım araçlarını etkin biçimde kullanmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Yapay zekâ teknolojilerinin iç mimari tasarım süreçlerindeki uygulamalarına odaklanır. İçerik kapsamında; yapay zekânın tarihi, temel kavramları, veri bilimi, prompt mühendisliği, yapay zekâ ile desteklenen tasarım ve görselleştirme araçları, yapay zekâ destekli tasarım optimizasyonu ve yapay zekâ ile sürdürülebilirlik ilişkisi konuları incelenir. Ayrıca öğrenciler, yapay zekâ tabanlı araçlarla proje/tasarım geliştirme, analiz yapma ve sonuçları sunma becerilerini uygulamalı olarak geliştirirler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yılmaz, A. (2024). Yapay Zeka. Kodlab Yayınları.
Notlar
Buldaç, M. (2024). DENEYSEL TASARIM SÜRECİNDE YAPAY ZEKÂ ARAÇLARININ KULLANIMI: İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE BİR DERS MODELİ ÇIKTILARI. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(2), 69-91. Ayaz, O. (2024). Yapay zeka destekli MidJourney görüntü oluşturma modelinin iç mimari tasarım sürecinde değerlendirilmesi üzerine bir bakış (Master's thesis, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zekâ tarihini tanımlar |
ÖÇ02 | Yapay zekâ türlerini tanımlar |
ÖÇ03 | Veri bilimi ve prompt mühendisliği konularını tanımlar ve yapay zekâ modelleri için etkili promptlar oluşturur. |
ÖÇ04 | Yapay zekânın temel prensiplerini ve iç mimarlık/tasarım bağlamındaki uygulama alanlarını tanımlar. |
ÖÇ05 | İç mekân tasarımı için yapay zekâ destekli analiz, planlama ve karar destek araçlarını kullanır. |
ÖÇ06 | Yapay zekâ ile desteklenen tasarım ve görselleştirme araçlarını kullanır. |
ÖÇ07 | Yapay zekâ desteği ile tasarım süreçlerini uygulamalı olarak geliştirir. |
ÖÇ08 | Görsel üretim ve görselleştirme araçlarını iç mimari sunumlarda etkin şekilde kullanır. |
ÖÇ09 | Tasarımda veri temelli yaklaşımlar geliştirerek yaratıcı ve sürdürülebilir çözümler üretir. |
ÖÇ10 | Yapay zekâ uygulamalarının etik, mesleki ve toplumsal etkilerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay zekâ tarihi. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yapay zekâ Türleri. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yapay zekâ temel prensipleri. | Araştırma ve Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Veri bilimi ve prompt oluşturma. | Araştırma ve Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İç Mimarlık ve yapay zekâ ilişkisi. | Ders Notları ve Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yapay zekâ destekli analiz planlama ve karar destek sistemleri | Ders Notları ve Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yapay zekâ destekli web tabanlı araçlar. | Ders Notları ve Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödev, çalışma, proje | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Yapay zekâ destekli tasarım süreçleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 10 Yapay zekâ destekli tasarım araçları 1. | Araştırma, Deneyimleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yapay zekâ destekli tasarım araçları 2. | Araştırma, Deneyimleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yapay zekâ destekli görsel oluşturma. | Araştırma, Deneyimleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yapay zekâ destekli proje oluşturma 1. | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yapay zekâ destekli proje oluşturma 2 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yapay zekâ destekli proje oluşturma 3. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev/Proje Teslim Çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |