Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | PDR756 | 
| Ad | Aile Terapisine Giriş II | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz ve Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                             Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. 
                                             | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste aile terapisi yardım becerilerini uygulayabilme amacıyla, uygulamalar vaka sunumları ve süpervizyon eşliğinde yürütülmektedir.
Dersin İçeriği
Aile terapisine yönelik vaka sunumları ve süpervizyon.
Dersin Ön Koşulu
Aile Terapisi I dersini almış olmak
Kaynaklar
Dallos, R & Draper, R, An Introduction to Family Therapy: Systems Theory and Practice. Open University. 2010
Notlar
Carr, A. Family Therapy Concepts, Process and Practice. Wiley. 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Aile Danışmanlığında Tanım ve Kavramlarını bilir | 
| ÖÇ02 | Aile sisteminin özelliklerini bilir | 
| ÖÇ03 | Dışsal sınırları, içsel sınırları, rol dağılımını bilir | 
| ÖÇ04 | Aile yaşam döngüsünü bilir | 
| ÖÇ05 | Bowen Aile Terapisinin Temel Kavramlarını bilir | 
| ÖÇ06 | Yapısal aile danışmanlığı kavramlarını bilir | 
| ÖÇ07 | Yaşantısal / İnsancıl Aile Danışmanlığı kavramlarını bilir | 
| ÖÇ08 | Sistemik aile danışmanlığı kavramlarını bilir | 
| ÖÇ09 | Bilişsel davranışçı aile danışmanlığı kavramlarını bilir | 
| ÖÇ10 | Öyküsel (Narattive) Danışmanlık kavramlarını bilir | 
| ÖÇ11 | Depresyon, Yeme Bozuklukları, Panik Atak Bozuklukları Gibi Özel Durumlarda Aile Danışmanlığı Uygulamalarını bilir | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 2 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 3 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | 2 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 1 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 3 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 3 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 | 
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | 2 | 
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 1 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 2 | 
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 | 
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 | 
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. | 3 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Aile terapistinin mesleği kimliği | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 2 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Davranışçı Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 3 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Psikodinamik Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 4 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Stratejik Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 5 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Narrative Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 6 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Çözüm Odaklı Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 7 | Aile terapisinde kuram temelli yöntem ve teknikler (Sistemik Terapi) | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 8 | Ara Sınav | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi  | 
                                
| 9 | Aile terapisinde özgül olmayan yöntem ve teknikler | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 10 | Aile terapisinde ön görüşme | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 11 | Aile terapisinde ilk seans | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 12 | Aile terapisinde terapötik süreç yönetimi | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 13 | Aile terapisinde zor durumlarla başa çıkma | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 14 | Aile terapisinde terapötik başarı | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 15 | Aile terapisi seansına ilişkin süpervizyon. | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi  | 
                                
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||