Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMS302 |
| Ad | Mikrokontrolcüler |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Erkan ÖDEMİŞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı temel mikroişlemci ve mikrokontrolcü mimarilerinin tanıtılarak, mikrokontrolcü birimlerinin öğretilmesi ve bu birimlerle CCS C ve Proteus programları kullanılarak uygulamalar yapılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste mikroişlemcilerin yapısı ve mimarisi, mikroişlemcili sistemin temel bileşenleri, CCS C ile PIC mikrokontrolcünün programlanması, PIC ile giriş ve çıkış uygulamaları, kesmeler, zamanlayıcı ve sayıcı işlemleri, PIC ADC ve PWM birimlerinin kullanılması konuları işlenecek ve 7 parçalı gösterge, LCD ve tuş takımı ve DC motorlar gibi çevresel birimler kullanılarak uygulamalar yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Herkes İçin CCS ile PIC Programlama CCS C ile PIC Programlama
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mikroişlemci mimarilerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Deneysel olarak mikrokontrolcü programlar. |
| ÖÇ03 | PIC Mikrokontrolcü ile giriş / çıkış ve kesme işlemleri yapar. |
| ÖÇ04 | Sayıcı ve zamanlayıcı hesaplamalarını yapar. |
| ÖÇ05 | ADC hesaplamaları yapar. |
| ÖÇ06 | Farklı frekans ve darbe genişliklerinde PWM sinyali üretir. |
| ÖÇ07 | Tuş Takımı, 7 parçalı gösterge, LCD, Adım ve DC motor gibi çevresel eleman uygulamaları yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve fizyoloji konularında yeterli bilgi birikimi | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıların malzemeler ve sistemlerle etkileşimine ilişkin problemleri çözme ve sonuçları yorumlama. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mikroişleyiciler ve mikrobilgisayarlara giriş. İşlemcilerin mimarisi ve işleyişi. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 2 | Sabit noktalı ve kayan noktalı aritmetik veri tipleri. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 3 | PIC mikrokontrolcü ve CCS C ile programlanması. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 4 | Operatörler. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 5 | Temel çıkış işlemleri. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 6 | Karar Kontrol Deyimleri ve Döngüler. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 7 | Giriş işlemleri. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Kesmeler. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 10 | Zamanlayıcı ve sayıcı uygulamaları. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 11 | LCD ve tuş takımı uygulamaları. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 12 | Analogtan sayısala dönüştürücü ve uygulamaları. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 13 | Capture/Compare modülü. | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 14 | PWM Modülü ve kullanımı | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 15 | Çeşitli PIC uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma ve ön hazırlık raporunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 70 | 28 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 | 12 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||