EFMZ329 Eğitimde araştırma yöntemleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod EFMZ329
Ad Eğitimde araştırma yöntemleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. TUBA DEMİRCİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğretmen adaylarının, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, bir problemi bilimsel yöntemi kullanılarak nasıl çözmeye çalışacakları konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

1. Özmen ve Karamustafaoğlu (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemAkademi. 2. Büyüköztürk ve diğerleri (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:PegemAkademi. 3. Sedat Şen (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. 4. Selahattin Turhan (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. 5. Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmada temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki önemini açıklar.
ÖÇ03 Bilimsel araştırma sürecinin temel aşamalarını açıklar.
ÖÇ04 Nicel, nitel ve karma yöntemler arasındaki benzerlikleri ve farkları açıklar.
ÖÇ05 Eğitimle ilgili bir araştırma problemi oluşturur.
ÖÇ06 Araştırma problemi doğrultusunda araştırma soruları oluşturur.
ÖÇ07 Toplanan verileri analiz eder.
ÖÇ08 Elde edilen bulguları yorumlar.
ÖÇ09 Bir araştırmanın hazırlanmasındaki etik ilkeleri açıklar.
ÖÇ10 Bir araştırma raporu hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 5
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eğt. Araştırmalarında Planlama (Araştırma süreci - sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Araştırma Konusu, Araştırma Problemi, Araştırma soruları ve hipotezlerinin belirlenmesi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
5 Araştırmada makale, tez ve veri tabanlarına erişim İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel, nitel ve karma araştırma desenleri, benzerlikler, farklılıklar İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Nicel, nitel ve karma araştırma desenleri İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Ödeve hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nicel araştırmalarda örneklem, veri toplama araçlarının genel özellikleri İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Nicel araştırmalarda verilerin analizi ve değerlendirilmesi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Nicel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Nitel araştırmada örneklem, veri toplama, veri analizi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
15 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 01:47