Genel Bilgi
| Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
| İLETİŞİM BİLİMLERİ PR. | |
| Kod | ILT111 |
| Ad | Temel Fotoğrafçılık |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Özcan Agaoglu |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Özcan Agaoglu
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı,amatör fotoğrafçılıkla ilgili temel kavramların kazanılması, fotoğraf tarihiyle ilgili temel bilgi edinilmesi ,fotoğrafla ilgili malzemelerin tanınması ve bunların kullanım becerisinin kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, 1-Modern Sanat Tarihi içerisinde Fotoğrafın Yeri ve Değeri anlatılarak başlanacak. 2-Fotoğrafın Tarihi ve gelişimi anlatılacak. 3-Fotoğraf makinelerinin değişik ölçütlere göre sınıflandırılması yapılacak. Fotoğraf makinaların çeşitlerine göre kullanım amaç ve yerleri anlatılacak. 4-Objektif ve türleri açıklanacaktır. Anlatılacak olan her bir objektifin kalitesi, açısı ve kullanım yerleri anlatılacak. Ayrıca netleme sistemleri tanıtılacak. 5-Fotoğraf makinaların içerisinde yer alan Diyafram ve Enstantane'nin özellikleri ve görevleri anlatılacak. 6-Alan Derinliği ve kullanım biçimleri anlatılacak. Fotoğrafa etkisi izah edilecek. 7-ASA ve Pozometre çeşitleri, kullanım amaçları ve tercih sebepleri anlatılacak. 8-Fotoğrafın oluşabilmesi için gerekli olan IŞIK tanıtılacak. Şiddeti ve yönleri hakkında bilgi verilecek. 9-Kompozisyon
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Temel Fotoğrafçılık (Anadolu Üniversitesi Yayınları Basım evi, Eskişehir)
Notlar
İnternet ve web sayfaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fotoğrafçılıkla ilgili temel kavramları tanır. |
| ÖÇ02 | Fotoğraf görüntüsünün oluşum süreçlerini anlayabilir. |
| ÖÇ03 | Fotoğrafçılıkta kullanılan sayısal ve analog teknolojilerin işleyişini anlayabilir. |
| ÖÇ04 | Fotoğrafta kompozisyonun temellerini anlayabilir. |
| ÖÇ05 | Fotoğrafta içerik ve anlam ilişkisini kurabilir. |
| ÖÇ06 | Fotoğrafın medyadaki kullanımı ile ilgili temel bilgiye sahip olur. |
| ÖÇ07 | İletişimde fotoğrafın önemini anlar. |
| ÖÇ08 | Modern Sanat hakkında bilgiler edinir. |
| ÖÇ09 | Belgesel Fotoğraf hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ10 | Fotoğraf ile ilgili teknik bilgiler edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 2 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | 1 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | 1 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 1 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Fotoğraf Öncesi Dönemde Resim Okuma | Önerilen kaynakları okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 2 | Modern Sanat Dönemi ve Fotoğrafın Bulunuşu | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 3 | Modern Sanatta Fotoğrafın Yeri ve Değeri. | Önerilen kaynaklar okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 4 | Fotoğrafın Tarihi | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 5 | Fotoğraf Makinaları Teori ve Pratik | Önerilen kitaplardan araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 6 | Objektifler Teorik ve Pratik | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 7 | Diyafram ve Enstantane 1 | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Öğrenciler Ara Sınav tarihine kadar öğretilen bilgilerden teste tabi tutulur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Diyafram ve Enstantane 2 | İnternet üzerinden araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 10 | Alan Derinliği 1 Teori ve Pratik | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 11 | Alan Derinliği 2 Teori ve Pratik | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 12 | Asa ve Pozometreler | İnternet üzerinden araştırma yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 13 | Işık Kavramsal ve Pratik Işık Eğitimi | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 14 | Fotoğraf Kompozisyon Çalışmaları 1 | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Gösteri, Soru-Cevap |
| 15 | Fotoğraf Kompozisyonu Çalışmaları 2 | Önerilen kaynakları inceleyip, alanla ilgili makaleleri tarayıp okuması önerilir.Kompozisyona aykırı yaklaşımlar araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Gösteri, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | Öğrenciler tüm sömestirde edindikleri bilgiler hakkında sınava girerler. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Öğrenciler tüm sömestirde edindikleri bilgiler hakkında sınava girerler. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||