CGP144 Özel Eğitim Uygulamaları

3 AKTS - 0-3 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU
Çocuk Gelişimi (Uzaktan Eğitim)
Kod CGP144
Ad Özel Eğitim Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-3 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Özel Eğitim Uygulamaları dersinin amacı, özel gereksinimli çocukların gelişimsel özelliklerini anlayarak onların bireysel ihtiyaçlarına uygun eğitim ortamları ve yöntemleri planlayabilen, etkili iletişim kurabilen, aile ve uzmanlarla iş birliği içinde çalışabilen nitelikli çocuk gelişimi elemanları yetiştirmektir. Bu ders, öğrencilere özel eğitimle ilgili temel kavramları kazandırarak farklı engel gruplarına yönelik uygun yaklaşım ve uygulamaları öğretmeyi hedefler.

Dersin İçeriği

Kurumun tarihçesi, Okulun fiziksel özellikleri, Öğrenci kabul şartları, Kurumda/Okulda uygulanan programlar, Sınıfınızdaki bir çocuğu gözleme, Sınıf yönetimi uygulamaları, Öğretim yöntem ve teknikleri, Aile çalışmaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Koçbeker Eid, B. N., Çıkılı, Y., Deniz, S. (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Eğiten kitap : Ankara Metin, E. N. ve Yükselen A.Y. (2018). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Kaynaştırma. Hedef Yayıncılık. Ders notları Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK KAÇAR

Notlar

Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, araştırma senaryoları, gözlem video kayıtları, görüşme ses kayıtlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Özel eğitimin temel kavramlarını ve özel gereksinimli bireylerin özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Farklı özel gereksinim türlerini ayırt eder ve her biri için uygun eğitim yaklaşımlarını tanımlar.
ÖÇ03 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama sürecini açıklar ve örnek bir BEP planı oluşturur.
ÖÇ04 Özel gereksinimli çocukların sosyal, duygusal ve akademik gelişimini destekleyen etkinlikler tasarlar.
ÖÇ05 Özel gereksinimli çocuklara yönelik öğretim materyalleri tasarlar.
ÖÇ06 Kaynaştırma ve erken müdahale uygulamalarının önemini açıklar.
ÖÇ07 Özel eğitim sürecinde aile, öğretmen ve diğer uzmanlarla etkili iş birliği kurar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kurum tanıtımı, kurum kuralları, özel eğitim ortamını tanıma, öğretmen ve öğrencilerle tanışma. Gözlem Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Kurumdaki özel gereksinimli bireylerin genel özelliklerinin gözlemlenmesi. Gözlem Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
3 Öğrencilerin bireysel farklılıklarını gözlemleme ve raporlama çalışmaları Rapor yazma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Problem Çözme
4 Sınıf içi rutinleri, öğretmen rehberliğinde gözlem ve sınıf yönetimi uygulamaları Gözlem Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) örneklerini inceleme Program inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası
6 Özel gereksinimli bireyler için oyun ve etkinlik gözlemleri Kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Öğretmen eşliğinde küçük grup etkinliklerine katılım Gözlem, örnek olay inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Rapor sunma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Materyal hazırlama: Gelişime uygun, bireysel ihtiyaca göre uyarlanmış materyal geliştirme Gözlem, okuma, beyin fırtınası Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Özel eğitimde kullanılan değerlendirme araçlarını tanıma Kaynak okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
11 Öğrenci ile bire bir etkileşim: Dil, motor beceri veya sosyal-duygusal gelişimi destekleyen çalışmalar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Problem Çözme
12 Aile görüşmeleri gözlemi ve aile ile iletişim sürecine destek Kaynak okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
13 Küçük bir etkinlik planlama ve uygulama (öğretmen rehberliğinde) Gözlem, Örnek olay inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Etkinliğin değerlendirilmesi, güçlü yönler ve gelişime açık alanların analizi Vaka inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
15 Genel değerlendirme, dosyanın tamamlanması ve sunumu Kaynak tarama, okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Rapor yazma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Rapor sunma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 77
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,08
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.05.2025 02:10