Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Çocuk Gelişimi (Uzaktan Eğitim) | |
Kod | CGP144 |
Ad | Özel Eğitim Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özel Eğitim Uygulamaları dersinin amacı, özel gereksinimli çocukların gelişimsel özelliklerini anlayarak onların bireysel ihtiyaçlarına uygun eğitim ortamları ve yöntemleri planlayabilen, etkili iletişim kurabilen, aile ve uzmanlarla iş birliği içinde çalışabilen nitelikli çocuk gelişimi elemanları yetiştirmektir. Bu ders, öğrencilere özel eğitimle ilgili temel kavramları kazandırarak farklı engel gruplarına yönelik uygun yaklaşım ve uygulamaları öğretmeyi hedefler.
Dersin İçeriği
Kurumun tarihçesi, Okulun fiziksel özellikleri, Öğrenci kabul şartları, Kurumda/Okulda uygulanan programlar, Sınıfınızdaki bir çocuğu gözleme, Sınıf yönetimi uygulamaları, Öğretim yöntem ve teknikleri, Aile çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Koçbeker Eid, B. N., Çıkılı, Y., Deniz, S. (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Eğiten kitap : Ankara Metin, E. N. ve Yükselen A.Y. (2018). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Kaynaştırma. Hedef Yayıncılık. Ders notları Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK KAÇAR
Notlar
Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, araştırma senaryoları, gözlem video kayıtları, görüşme ses kayıtlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özel eğitimin temel kavramlarını ve özel gereksinimli bireylerin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Farklı özel gereksinim türlerini ayırt eder ve her biri için uygun eğitim yaklaşımlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama sürecini açıklar ve örnek bir BEP planı oluşturur. |
ÖÇ04 | Özel gereksinimli çocukların sosyal, duygusal ve akademik gelişimini destekleyen etkinlikler tasarlar. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimli çocuklara yönelik öğretim materyalleri tasarlar. |
ÖÇ06 | Kaynaştırma ve erken müdahale uygulamalarının önemini açıklar. |
ÖÇ07 | Özel eğitim sürecinde aile, öğretmen ve diğer uzmanlarla etkili iş birliği kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kurum tanıtımı, kurum kuralları, özel eğitim ortamını tanıma, öğretmen ve öğrencilerle tanışma. | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Kurumdaki özel gereksinimli bireylerin genel özelliklerinin gözlemlenmesi. | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
3 | Öğrencilerin bireysel farklılıklarını gözlemleme ve raporlama çalışmaları | Rapor yazma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Sınıf içi rutinleri, öğretmen rehberliğinde gözlem ve sınıf yönetimi uygulamaları | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) örneklerini inceleme | Program inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
6 | Özel gereksinimli bireyler için oyun ve etkinlik gözlemleri | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Öğretmen eşliğinde küçük grup etkinliklerine katılım | Gözlem, örnek olay inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Rapor sunma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Materyal hazırlama: Gelişime uygun, bireysel ihtiyaca göre uyarlanmış materyal geliştirme | Gözlem, okuma, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Özel eğitimde kullanılan değerlendirme araçlarını tanıma | Kaynak okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
11 | Öğrenci ile bire bir etkileşim: Dil, motor beceri veya sosyal-duygusal gelişimi destekleyen çalışmalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
12 | Aile görüşmeleri gözlemi ve aile ile iletişim sürecine destek | Kaynak okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
13 | Küçük bir etkinlik planlama ve uygulama (öğretmen rehberliğinde) | Gözlem, Örnek olay inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Etkinliğin değerlendirilmesi, güçlü yönler ve gelişime açık alanların analizi | Vaka inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme, dosyanın tamamlanması ve sunumu | Kaynak tarama, okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Rapor yazma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Rapor sunma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |