Genel Bilgi
| Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU | 
| Elektronik Teknolojisi | |
| Kod | ELT290 | 
| Ad | Scada Sistemleri | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 4 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Ön Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AHMET KARAKUŞ | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) sistemlerinin temel kavramlarını, işlevlerini ve uygulama alanlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
SCADA Sisteminin Tanımı , Uygulumu alanları , işlevleri , Scada yazılımı, SCADA yazılımından beklenenler , SCADA sisteminin yapısı ve temel elemanları. donanımı, Ağ yapıları , Topoloji , İletişim protokolleri SCADA programı. PLC 'ye bağlanarak animasyon.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1) Eminoğlu, Y. (2021). TIA Portal İle Scada Programlama, İstanbul: Birsen Yayınevi. 2) McCrady, S. G. (2013). Designing SCADA Application Software: A Practical Approach. Canada: Elsevier.
Notlar
MEB. (2023). Otomasyon Atölyesi (11. Sınıf). Ankara: MEB. https://kitap.eba.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | SCADA sistemini donanım ve yazılım bileşenleriyle tanımlar. | 
| ÖÇ02 | SCADA sistemlerinin veri toplama, işleme ve iletim süreçlerini açıklar. | 
| ÖÇ03 | Endüstriyel otomasyon sistemlerinin bileşenlerini ve işleyişini analiz eder. | 
| ÖÇ04 | Endüstriyel otomasyon ve SCADA sistemlerinin verimlilik ve güvenlik üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 
| ÖÇ05 | Görsel programlama tekniklerini kullanarak uygulamalar geliştirir. | 
| ÖÇ06 | Görsel programlama ile SCADA tabanlı kontrol ve izleme sistemleri tasarlar. | 
| ÖÇ07 | SCADA ve endüstriyel otomasyon sistemlerinde karşılaşılan teknik sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | 
| ÖÇ08 | SCADA sistemleri ile gerçek zamanlı veri izleme ve kontrol süreçlerini uygular. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır | 2 | 
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 3 | 
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | 
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir. | 3 | 
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | SCADA sisteminin tanımı , genel yapısı ve kullanım alanları | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama | 
| 2 | Scada yazılımı , yazılımda olması gerekenler. İşletme yönetiminde SCADA'nın yeri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 3 | SCADA donanımı ve bilgisayarlar arası haberleşme | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap | 
| 4 | RTU , PLC ve DCS yapısı ve kullanımı | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması | 
| 5 | PLC tabanlı scada sistemi RTU tabanlı scada sistemi DCS tabanlı scada sistemi , hibrid scada sistemi | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 6 | Endüstriyel veri iletişimi | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay | 
| 7 | özel hatlar ile iletişim, metalik kablolar ve fiberoptik kablolar. | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | |
| 9 | Uydu iletişimi ve topoloji | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap | 
| 10 | Herhangi bir tesisteki scada kontrol merkezinin gezilmesi Ağ türleri ,yerel ağlar geniş alan ağları, metropolitan ağlar | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 11 | Haberleşme çeşitleri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 12 | Endüstriyel iletişim protokolleri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay | 
| 13 | Scada programının kurulumu ,Scada programı ile kontrol cihazı bağlantıs | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım | 
| 14 | Scada arayüz tasarımı, Opc server kullanımı | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 15 | Görsel programlama ve SCADA sistemi uygulamaları | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||