Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
GRAFİK PR. | |
Kod | GRS335 |
Ad | Yapay Zeka Destekli Görsel Tasarım 1 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, grafik tasarım öğrencilerinin üretken yapay zeka teknolojilerini tanımalarını, bu teknolojileri yaratıcı süreçlerine entegre etmeyi öğrenmelerini ve yapay zeka destekli görsel üretim yapabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler; teorik bilgi, etik farkındalık ve tasarım estetiği temelinde kendi yaratıcı görsellerini oluşturmayı öğrenirler.
Dersin İçeriği
Bu ders, yapay zekânın grafik tasarım süreçlerindeki rolünü teorik ve pratik yönleriyle ele alır. Üretken yapay zekâ, diffusion modelleri ve metinden görsele (text-to-image) üretim araçları incelenir. Öğrenciler, kompozisyon, stil, tipografi ve anlatı gibi temel görsel tasarım unsurlarını kullanarak yaratıcı üretim gerçekleştirirler. Ayrıca etik, telif ve kullanıcı haklarına dair farkındalık kazanmaları hedeflenir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hettinger, N. (2025). Modern Graphic Design with AI. Barnes & Noble. Rombach, R., et al. (2021). High-Resolution Image Synthesis with Latent Diffusion Models. Nichol, A., et al. (2021). GLIDE: Towards Photorealistic Image Generation and Editing with Text-Guided Diffusion Models. Own, O. (2024). Generative AI: copyright, ethics, and the future of creativity. Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep Learning. The MIT Press. Ramesh, A. et al. (2021). Zero-Shot Text-to-Image Generation (DALL·E). OpenAI. Ho, J. et al. (2020). Denoising Diffusion Probabilistic Models. NeurIPS. Özdemir, A. (2022). Yapay Zekânın Grafik Tasarıma ve Tasarımcıya Etkisi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi.
Notlar
Bulunmamaktadır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Üretken yapay zekanın (generative AI) temel algoritmalarını ve çalışma prensiplerini kavrar. |
ÖÇ02 | Yapay zekanın Grafik Tasarım alanındaki rolünü ve tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Görsel kültürde yapay zekanın etik, telif ve kullanıcı haklarına etkisini tanımlar. |
ÖÇ04 | Diffusion modelleriyle çalışan yapay zekâ sistemlerinin görsel üretim süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Metinden görsele (text-to-image) üretim yapan yapay zeka platformlarında yaratıcı ve anlatısal görseller üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay Zeka ve Yaratıcı Üretim | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yapay Zeka ve Tasarım Düşüncesi | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
3 | Yapay Zeka ve Görsel Kültür; Etik, Telif ve Haklar | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
4 | Yapay Zeka Algoritmaları | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Difüzyon Modelleri ve Çalışma Prensibi | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Görsel Stiller ve İfade Biçimleri | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Kompozisyon ve Görsel Betimleme | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Prompt Yazım Teknikleri (Metinden İmgeye Yönlendirme) | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Görsel Anlatıda Hikaye ve Anlam Kurma | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Yapay Zeka ve Tipografi | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 3 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Yapay Zeka Destekli Tasarım Denemeleri 4 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 4 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |