Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
YAPAY ZEKA VE VERİ MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | YZ501 |
Ad | Raster Grafik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisansüstü Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULUS ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Görüntüleme araçlarının ve bunlar üzerinde uygulanan algoritmaların tanıtılması.
Dersin İçeriği
Raster cihazlarının donanım, yazılım ve algoritmaları. Çok işlemcili sistemler. Grafikte göörünmez yüzey ve çizgilerin eliminasyonları. Gölge modellemesi, eğimli yüzeyler ve doğal tekstürlerin yapımı.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İnternet kaynakları
Notlar
Computer Graphics, Principles and Practice. Third Edition. JOHN F. HUGHES, ANDRIES VAN DAM, MORGAN MCGUIRE, DAVID F. SKLAR, JAMES D. FOLEY, STEVEN K. FEINER, KURT AKELEY.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntüleme araçlarının gelişimini kavrar, |
ÖÇ02 | Grafiklerin etkili bir şekilde görüntülenebilmesi için çerçeve tampon bellek oluşturup kullanır, |
ÖÇ03 | Grafik objelerinin görünür/görünmez bölümlerini işler, |
ÖÇ04 | Gerçeklik hissi uyandıran gölgelemeler yaratır, |
ÖÇ05 | Eğik yüzeyler oluşturup kullanır, |
ÖÇ06 | Objeler üzerine doku ekler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Video görüntüleyici gibi araçlar için donanımsal ve yazılımsal algoritmalar. | Gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Önceki haftaki konuya devam. | Önceki konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çerçeve tampon bellek. | Önceki haftanın tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Çok işlemcili hücresel sistemler, | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Hücresel sistemler, devam. | Önceki konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Görünür/görünmez yüzey işleme. | Konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yüzey işleme, devam. | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gölgelerin modellenmesi. | Konu hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Eğik yüzeyler. | İlgili konu hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yüzeyler, devam. | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Doğal dokular. | Önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Uygulama programı yazımı. | C programlama becerilerinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Program yazımı, devam. | Program çalışması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Uygulama programı yazımı, devam. | Program yazımına devam | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün önceki konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |