HKU437 Hukuk Klinikleri

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim HUKUK FAKÜLTESİ
HUKUK PR. (Y)
Kod HKU437
Ad Hukuk Klinikleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NURCİHAN ÖZDOĞAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişimlerine ilişkin engelleri öğrenerek onların adalete erişimlerine destek olmak

Dersin İçeriği

Kırılgan ve dezavantajlı grupların adalete erişim engelleri ile bu grupların adalete erişimleri ile ilgili etik sorunları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

hukuk klinikleri ve adalete erişimle ilgili internet kaynakları

Notlar

Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavram Çeşit ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dezavantajlı kişiler ve gruplar başta olmak üzere adalete erişimle ilgili sorunlarla ilgili farkındalık kazanma
ÖÇ02 Hukuk teorisi ile pratiği arasındaki bağları kavrama
ÖÇ03 İşbirliğin hem kendilerinin hem de başkalarının potansiyellerini artırdığını deneyimleme
ÖÇ04 Sorumluluklarında sorumsuzluklarının da başkalarının hayatını etkileyebileceğini düşünme
ÖÇ05 Adaletsizlerin kader değil karar olduğunu yani adaletsizlikleri insan iradesiyle yapıldığı fark ederek; adaletsizlerle başa çıkmanın da insanların elinde olduğunu idrak etme
ÖÇ06 Uygulamadaki sorunlar Hakkında kendini ifade eder.
ÖÇ07 Grup çalışmalarına katılır.
ÖÇ08 Saygı çerçevesinde tartışır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuki problemleri teşhis eder. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hukuk Kliniklerinin amacı nedir? Öğrencilere onları birlikte çalışmaya cesaretlendirecek başka öğrencilerle birlikte başarılmış çalışmalar hakkında öğrencileri bilgilendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yaşlı, engelli, ev içi şiddet mağduru, yoksul vb. kişi ve gruplara yönelik önyargıların ve bu önyargıların hukuki muhakemeye etkisi Hukukta adaletsizliği görme kitabının ilk bölümünü okuyarak gelmek Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Önyargılardan hareketle yapılan hak ihlallerini idrak etme Çeşitli mahkeme kararlarından önyargıların yol açtığı tespit edebilmek için verilen mahkeme kararlarını okuyarak gelmek Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Adalete erişim ve adalete erişim engelleri Hukuk kliniklerinde başka öğrencilerle adalete erişim bağlamında yapılmış çalışmaları web sitelerinden araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Adalete erişimle ilgili bir önceki derste tespit edilen sorunlardan harekete adaletle erişimle ilgili sorunları olan kişiler ve gruplar özellikle de dezavantajlı grupları önceleyerek öğrencileri gruplandırma Öğrencilerin hangi grubu tercih etmek istediklerini istediklerini düşünmeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Öğrencilerin ev içi şiddet, engelli hakları, yaşlı hakları, çocuk hakları vb. kendi grubuyla ilgili davaları izlemesi Öğrencilerin tercih ettikleri konularla ilgili davaların duruşma günlerin önceden tespit edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 İzledikleri davalarla ilgili adalete erişim sorunlarına ilişkin grup çalışması yapmaları Her bir öğrenci grubuyla dersin öğretim üyesinin bir araya gelip dava izleme sürecini değerlendirmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Her bir öğrenci grubunun izledikleri davalardan en az bir tanesinin dosyasını okuması Her bir öğrenci grubunun bir araya gelip okuyacakları konuyu belirlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 Öğrencilerin okudukları dosyalardaki insan hakları problemlerini raporlaması Öğrencilere konularına göre farklı öğretim üyelerince bilgilendirme yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Öğrencilerin ev içi şidet, engelli hakları vs konularda adliyelerde bilgilendirme yapması Adliyelerde standların kurulması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Öğrencilerin adliyelerde bilgilendirme faaliyetlerine davam etmesi Adliyelerde standların kurulması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Öğrenci gruplarının bilgilendirme faaliyetlerini raporlaması Öğrencilerin bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin rapor için biraraya gelmeleri Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Her bir grubun raporunu tüm sınıfla tartışma Öğrencilerin birbirlerine birbirlerini destekleyici geri bildirim vermelerine ortam hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Her bir grubun raporunu değerlendirme Öğrencilerin birbirlerine birbirlerini destekleyici geri bildirim vermelerine ortam hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
17 Final sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 18 0
Toplam İş Yükü (Saat) 98
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,92
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 04:32