Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Diş Protez Teknolojisi | |
Kod | SHS221 |
Ad | Ağız Bakımı ve Genel Sağlık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağız ve diş sağlığının bireysel, mesleki ve toplumsal açıdan lokal ve sistemik önemini kavratmak. Bu konudaki yönlendirmelerin yapılması için öğrencilere bilinç, farkındalık ve bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ağız ve diş sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisi ve ağız bakımı uygulamaları, ağız bakımı uygulamalarında kullanılan materyaller, alışkanlıkların ağız sağlığına olan etkileri, günlük ve profesyonel ağız sağlığı uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lindhe & Lang Klinik Periodontoloji ve Diş Hekimliğinde İmplant Uygulamaları 6. Baskı PubMed, UpToDate ve DergiPark makaleleri
Notlar
Ağız Bakımı ve Genel Sağlık Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonunu temel olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Ağız mikrobiyota dengesini ve sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Diş sert doku kayıpları ve sebeplerini sıralar. |
ÖÇ04 | Ağız ve diş bakımının diş ve diş çevre dokularına etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ağız bakım materyalleri hakkında hastalara bilgi verir. |
ÖÇ06 | Alışkanlıkların ağız ve diş üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Sistemik hastalıklar ve ağız diş sağlığı arasındaki çift taraflı ilişkileri sıralar. |
ÖÇ08 | Hastalara ağız bakımını ve bunun önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Hastaların yapamadığı durumlarda onların ağız hijyenini ve sağlığını arttırmak için gerekli prosedürü uygular. |
ÖÇ10 | Ağız ve diş sağlığı konusunda doğru yönlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Obturatör, splint vs gibi apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullandığı aletlerin bakımını ve basit onarımını yapar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, mesleki teknolojik gelişmeleri izler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağız mikrobiyotası ve diş çürüğü | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çürüksüz lezyonlar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Diş taşları ve renklenmeler | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ağız bakım materyalleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş fırçalama teknikleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Diş fırcalama teknikleri ve protezlerin temizliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Beslenme ve sigara alışkanlıkları | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Parafonksiyonel alışkanlıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistemik hastalıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sistemik hastalıkların ağız içi etkileri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ağız ve diş sağlığı | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ağız ve diş sağlığının genel sağlığa etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hastalara ağız bakımı sağlama | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |