Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Fizyoterapi | |
Kod | SHS221 |
Ad | Ağız Bakımı ve Genel Sağlık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağız ve diş sağlığının bireysel, mesleki ve toplumsal açıdan lokal ve sistemik önemini kavratmak. Bu konudaki yönlendirmelerin yapılması için öğrencilere bilinç, farkındalık ve bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ağız ve diş sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisi ve ağız bakımı uygulamaları, ağız bakımı uygulamalarında kullanılan materyaller, alışkanlıkların ağız sağlığına olan etkileri, günlük ve profesyonel ağız sağlığı uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lindhe & Lang Klinik Periodontoloji ve Diş Hekimliğinde İmplant Uygulamaları 6. Baskı PubMed, UpToDate ve DergiPark makaleleri
Notlar
Ağız Bakımı ve Genel Sağlık Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonunu temel olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Ağız mikrobiyota dengesini ve sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Diş sert doku kayıpları ve sebeplerini sıralar. |
ÖÇ04 | Ağız ve diş bakımının diş ve diş çevre dokularına etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ağız bakım materyalleri hakkında hastalara bilgi verir. |
ÖÇ06 | Alışkanlıkların ağız ve diş üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Sistemik hastalıklar ve ağız diş sağlığı arasındaki çift taraflı ilişkileri sıralar. |
ÖÇ08 | Hastalara ağız bakımını ve bunun önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Hastaların yapamadığı durumlarda onların ağız hijyenini ve sağlığını arttırmak için gerekli prosedürü uygular. |
ÖÇ10 | Ağız ve diş sağlığı konusunda doğru yönlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağız mikrobiyotası ve diş çürüğü | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çürüksüz lezyonlar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Diş taşları ve renklenmeler | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ağız bakım materyalleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş fırçalama teknikleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Diş fırcalama teknikleri ve protezlerin temizliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Beslenme ve sigara alışkanlıkları | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Parafonksiyonel alışkanlıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistemik hastalıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sistemik hastalıkların ağız içi etkileri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ağız ve diş sağlığı | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ağız ve diş sağlığının genel sağlığa etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hastalara ağız bakımı sağlama | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |