Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |
Kod | SHS221 |
Ad | Ağız Bakımı ve Genel Sağlık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağız ve diş sağlığının bireysel, mesleki ve toplumsal açıdan lokal ve sistemik önemini kavratmak. Bu konudaki yönlendirmelerin yapılması için öğrencilere bilinç, farkındalık ve bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ağız ve diş sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisi ve ağız bakımı uygulamaları, ağız bakımı uygulamalarında kullanılan materyaller, alışkanlıkların ağız sağlığına olan etkileri, günlük ve profesyonel ağız sağlığı uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lindhe & Lang Klinik Periodontoloji ve Diş Hekimliğinde İmplant Uygulamaları 6. Baskı PubMed, UpToDate ve DergiPark makaleleri
Notlar
Ağız Bakımı ve Genel Sağlık Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonunu temel olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Ağız mikrobiyota dengesini ve sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Diş sert doku kayıpları ve sebeplerini sıralar. |
ÖÇ04 | Ağız ve diş bakımının diş ve diş çevre dokularına etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ağız bakım materyalleri hakkında hastalara bilgi verir. |
ÖÇ06 | Alışkanlıkların ağız ve diş üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Sistemik hastalıklar ve ağız diş sağlığı arasındaki çift taraflı ilişkileri sıralar. |
ÖÇ08 | Hastalara ağız bakımını ve bunun önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Hastaların yapamadığı durumlarda onların ağız hijyenini ve sağlığını arttırmak için gerekli prosedürü uygular. |
ÖÇ10 | Ağız ve diş sağlığı konusunda doğru yönlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | |
PÖÇ19 | Belirsiz | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağız ve diş yapısı ve fonksiyonu | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağız mikrobiyotası ve diş çürüğü | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çürüksüz lezyonlar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Diş taşları ve renklenmeler | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ağız bakım materyalleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş fırçalama teknikleri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Diş fırcalama teknikleri ve protezlerin temizliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Beslenme ve sigara alışkanlıkları | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Parafonksiyonel alışkanlıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistemik hastalıklar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sistemik hastalıkların ağız içi etkileri | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ağız ve diş sağlığı | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ağız ve diş sağlığının genel sağlığa etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hastalara ağız bakımı sağlama | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |