SHS225 Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Fizyoterapi
Kod SHS225
Ad Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.

Dersin Ön Koşulu

Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.

Notlar

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ03 Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir.
ÖÇ04 Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar.
ÖÇ05 Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar.
ÖÇ06 Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur.
ÖÇ07 Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır.
ÖÇ08 Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Aktivite türleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme ve tekrar Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 03:15