Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |
Kod | SHS225 |
Ad | Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşam |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere fiziksel aktivitenin yaşam kalitesi üzerindeki önemi, sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazanma yolları ve bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirme ve geliştirme yolları konusunda bakış açısının kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkileri, egzersiz türleri, fiziksel uygunluk bileşenleri, aktif yaşam tarzı geliştirme stratejileri ve hareketsiz yaşamın sağlık üzerindeki olumsuz etkileri konularını kapsamaktadır. Ayrıca sağlıklı yaşamı destekleyen beslenme, uyku ve stres yönetimi gibi tamamlayıcı konulara da değinilir.
Dersin Ön Koşulu
Ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Howley, E.T., & Thompson, D.L. (2021). Fitness Professional's Handbook. Human Kinetics.
Notlar
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) Fiziksel Aktivite Rehberi 2024 Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamla ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bireysel fiziksel uygunluk düzeyini değerlendirmek için basit testleri teorik olarak bilir. |
ÖÇ04 | Farklı yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkilerini sıralar. |
ÖÇ05 | Farklı fiziksel aktivite programlarının bireylerin ihtiyaçlarına göre uygunluğunu açıklar. |
ÖÇ06 | Kendi fiziksel aktivite planını oluşturur. |
ÖÇ07 | Sedanter ve aktif bireylerin sağlık durumlarını karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Hareketsiz yaşam tarzına karşı çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç-gereçlerini ve ölçüm yöntemlerini sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri açıklar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak teslim alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar, sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fiziksel aktivite ve sağlık kavramları | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fiziksel uygunluk bileşenleri ve değerlendirme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hareketsiz yaşam tarzının sağlık riskleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fiziksel aktivitenin sağlık üzerindeki fizyolojik etkileri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aktivite türleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Günlük yaşama fiziksel aktiviteyi entegre etme yöntemleri | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Beslenme, uyku ve stres yönetimi ile bütüncül sağlıklı yaşam yaklaşımı | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynaklardan okuma ve ders notlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fiziksel aktivite programı planlama: Yaş ve sağlık durumuna göre yaklaşım | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumda fiziksel aktiviteyi teşvik eden politikalar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fiziksel aktivite güvenliği ve sakatlanmalardan korunma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Sağlık okuryazarlığı ve bireysel farkındalık oluşturma | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 1 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fiziksel aktiviteyi destekleyen özel programlar 2 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme ve tekrar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan okuma ve ders sunumlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |