Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Anestezi | |
Kod | SHS227 |
Ad | Mikoloji |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Önlisans/Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mantar hücresinin yapı ve fonksiyonları ile ilgili temel bilgileri edinmesi. İnsan sağlığında önem taşıyan mantarların yol açtığı enfeksiyonların tanısı için ve bu etkenlerin antifungal ilaçlara duyarlılıklarının belirlenmesi için kullanılan yöntemlerin temel prensiplerini öğrenmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; mantarların sınıflandırılması ve genel özelliklerini, İnsanda hastalık oluşturan küf ve maya mantarlarını, Mantarların etken olduğu hastalıkların tanısını, İnsan sağlığı için önemli olan başlıca mantarların taksonomik ve mikroskopik özelliklerini, Yüzeysel ve Kutanöz Mikozları, İnsanda gelişen mantar enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılan antifungal ilaçları ve bu ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fungal Physiology (Griffin ed.). 2nd ed., 1994, Wiley-Liss Inc., New York. Topley & Wilson's Microbiology and Microbial Infections-Medical Mycology (Merz & Hay, ed.s). 10th ed., 2007, Hodder Arnold. Medically Important Fungi-A Guide to Identification. (Larone ed.). 6th ed., 2018, ASM Press, Washington, D.C. Fungal Pathogenesis Principles and Clinical Applications (Calderone, Cihlar ed.s). 1st ed., 2002, Marcel Dekker Inc, New York. Jawetz, Melnick, Adelberg?s Medical Microbiology (Brooks, Butel, Morse, ed.s), 28th ed., 2019, McGraw Hill Co. Manual of Clinical Microbiology (Murray, Baron, Jorgensen, Pfaller, Yolken, ed.s). 12th ed., 2019, ASM Press, Washington, D.C.
Notlar
Ders Notları, Kongre bildirileri, Power point sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mantarları sınıflandırır, genel özelliklerini bilir, bu bilgilerini kullanır. |
ÖÇ02 | İnsanda hastalık oluşturan küf ve maya mantarları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Mantarların etken olduğu hastalıkların tanısı hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | İnsan sağlığı için önemli olan başlıca mantarların taksonomik ve morfolojik sınıflandırmalarını yapabilir. |
ÖÇ05 | Mikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, bu kavramlar hakkında yorum yapabilir. |
ÖÇ06 | Mantarların yapısını ayrıntılı olarak inceleyebilir ve makroskopik ve mikroskopik özelliklerini tanıyabilir. |
ÖÇ07 | İnsanda gelişen mantar enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılan antifungal ilaçları ve bu ilaçların etki ve direnç mekanizmalarını genel olarak tartışabilir. |
ÖÇ08 | Mikolojideki maya, küf, eşeyli ve eşeysiz üreme kavramlarını bilir |
ÖÇ09 | Mantarların üremesi hakkında genel bilgi sahibi olur |
ÖÇ10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
ÖÇ11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını ayırt eder ve organ sistemlerinin anestezi uygulamaları ile olan ilişkisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında vücuttaki temel hemodinamik parametrelerin izlenmesi ve sıvı replasmanı, kan ve kan ürünleri transfüzyonu hakkında temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kardiyopulmoner resüsitasyonu, yoğun bakım prensiplerini ve reanimasyonda en sık görülen hastalıkları tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda temel bilgileri açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi cihazının çalışma mekanizması ve bakımı ile ilgili basamakları listeler. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitörizasyon yöntemlerini açıklar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında ve sonrasında bir hastanın izlenme parametrelerini tanır, ortaya çıkabilecek komplikasyonları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi uygulaması öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak işlemleri ve kullanılacak ilaç ve malzemeleri kliniğin protokollerine uygun bir şekilde planlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarını listeler. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve hijyen kurallarının uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi polikliniğinde hastaları istenen şekilde hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel monitörizasyon yöntemlerini uygular, ileri monitörizasyon gereçlerini hazırlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarına uygun olarak, hekim tarafından istenilen şekilde ilaç ve hasta hazırlığını yapar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yapar/yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel ve bölgesel anestezi uygulaması sırasında ve ameliyat sonrası hastayı tek başına takip ederek anestezi derinliği ve yaşamsal parametreleri sürekli izler | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezik ilaçların komplikasyonlarını hızla hekime haber verir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel mikolojiye giriş, mantarların taksonomik sınıflandırılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mikolojide temel kavramlar: maya, küf, eşeyli ve eşeysiz üreme kavramları | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mantar hücresinin ince yapısı | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Spor gelişimi, eşeyli ve eşeysiz üreme -1 | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Spor gelişimi, eşeyli ve eşeysiz üreme -2 | Ders kaynaklarını okuma,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mantarların üremesi | Ders kaynaklarını okuma,ppt,video sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Fırsatçı Mikozlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Yüzeysel ve Kutanöz Mikozlar | Ders kaynaklarını okuma,video sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | İnsan sağlığında önemli mantarlar | Ders kaynaklarını okuma,ppt, kongre bildirileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Antifungal ilaçlar | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fungal Enfeksiyonların Laboratuvar Tanısı | Ders kaynaklarını okuma, online sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Antifungal duyarlılık testleri-1 | Ders kaynaklarını okuma,ppt ve video sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Antifungal duyarlılık testleri-2 | Ders kaynaklarını okuma,online sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Seminer | Kongre bildirileri tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |