Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |
Kod | SHS229 |
Ad | Antibiyotikler ve Etki Mekanizmaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste antimikrobiyal ajanları sınıflandırılması, antimikrobiyallerin etki mekanizmaları, antimikrobiyal ajanlara karşı direnç mekanizmaları ve bunların klinik önemi anlatılacak, mikrobiyoloji laboratuvarlarında uygulanan antibiyotik duyarlılık testleri hakkında bilgi verilecektir.
Dersin İçeriği
Antibiyotik nedir? Temel antibiyotik bilgisi; antibiyotiklerin sınıflandırılması,etki mekanizmaları,direnç mekanizmaları ve duyarlılık testleri ,bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Isenberg HD. Klinik Mikrobiyoloji Yöntemleri El Kitabı (Garcia LS ed., Başustaoğlu A, Yıldıran ŞT, cev.ed). Üçüncü Baskı. Ankara, Atlas Kitapçılık. Cilt 1, 2, 3.; 2013. Procop GW, Church DL, Hall GS, Janda WM, Koneman EW, Schreckenberger PC, Woods GL. Koneman Renkli Atlas ve Tanisal Mikrobiyoloji Kitabi (Us AD, Başustaoğlu AC cev ed). 1. Baski. Ankara, Hipokrat Kitabevi, 2017. Mandell, Douglas and Bennett?s Principles and Practice of Infectious Diseases. (Mandell GL, Bennett JE,Dolin R eds. 7th ed. Churchil Livingstone Elsevier, Philadelphia, 2010. Murray PR. Temel Tıbbi Mikrobiyoloji. (Us AD, Başustaoğlu AC ed). 1. Baskı. Ankara, Güneş Tıp 4 Kitabevleri, 2018.
Notlar
Online sunumlar, Kongre bildirileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antimikrobiyal ajanları öğrenir |
ÖÇ02 | Antimikrobiyal ajanları sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarını ve antimikrobiyallere karşı direnç mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ04 | Antibiyotik duyarlılık testlerini uygular ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ06 | Antimikrobiyallere karşı gelişen direnç mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ07 | Akılcı antibiyotik kullanımı hakkında farkındalık geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Belirsiz | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antibiyotikler hakkında genel Bilgiler | Ders notlarını tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-1 | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücre Duvarı Sentezini İnhibe Eden Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Protein Sentezini Engelleyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nükleik asit Sentezini Etkileyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-2 (Hücre Zarının İşlevini Bozan Antibiyotikler) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-1 (Hücre duvarı Sentezini Engelleyen Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-2 (Protein Sentezini İnhibe eden Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri-devam | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Antifungallerin etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Antiparaziter ajanların etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Akılcı antibiyotik kullanımı | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Antibiyotiklerin yan etkileri ve kontrendikasyonları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |