Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | SHS229 |
Ad | Antibiyotikler ve Etki Mekanizmaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste antimikrobiyal ajanları sınıflandırılması, antimikrobiyallerin etki mekanizmaları, antimikrobiyal ajanlara karşı direnç mekanizmaları ve bunların klinik önemi anlatılacak, mikrobiyoloji laboratuvarlarında uygulanan antibiyotik duyarlılık testleri hakkında bilgi verilecektir.
Dersin İçeriği
Antibiyotik nedir? Temel antibiyotik bilgisi; antibiyotiklerin sınıflandırılması,etki mekanizmaları,direnç mekanizmaları ve duyarlılık testleri ,bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Isenberg HD. Klinik Mikrobiyoloji Yöntemleri El Kitabı (Garcia LS ed., Başustaoğlu A, Yıldıran ŞT, cev.ed). Üçüncü Baskı. Ankara, Atlas Kitapçılık. Cilt 1, 2, 3.; 2013. Procop GW, Church DL, Hall GS, Janda WM, Koneman EW, Schreckenberger PC, Woods GL. Koneman Renkli Atlas ve Tanisal Mikrobiyoloji Kitabi (Us AD, Başustaoğlu AC cev ed). 1. Baski. Ankara, Hipokrat Kitabevi, 2017. Mandell, Douglas and Bennett?s Principles and Practice of Infectious Diseases. (Mandell GL, Bennett JE,Dolin R eds. 7th ed. Churchil Livingstone Elsevier, Philadelphia, 2010. Murray PR. Temel Tıbbi Mikrobiyoloji. (Us AD, Başustaoğlu AC ed). 1. Baskı. Ankara, Güneş Tıp 4 Kitabevleri, 2018.
Notlar
Online sunumlar, Kongre bildirileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antimikrobiyal ajanları öğrenir |
ÖÇ02 | Antimikrobiyal ajanları sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarını ve antimikrobiyallere karşı direnç mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ04 | Antibiyotik duyarlılık testlerini uygular ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Antimikrobiyallerin etki mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ06 | Antimikrobiyallere karşı gelişen direnç mekanizmalarının klinik önemini bilir. |
ÖÇ07 | Akılcı antibiyotik kullanımı hakkında farkındalık geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antibiyotikler hakkında genel Bilgiler | Ders notlarını tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-1 | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücre Duvarı Sentezini İnhibe Eden Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Protein Sentezini Engelleyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nükleik asit Sentezini Etkileyen Antibiyotikler | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Antibiyotiklerin Etki Mekanizmaları-2 (Hücre Zarının İşlevini Bozan Antibiyotikler) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-1 (Hücre duvarı Sentezini Engelleyen Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antibiyotik Direnç Mekanizmaları-2 (Protein Sentezini İnhibe eden Antibiyotiklere Direnç Mekanizmaları) | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Antibiyotik Duyarlılık Testleri-devam | Ders notlarını tekrar etme,ppt | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Antifungallerin etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Antiparaziter ajanların etki mekanizmaları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Akılcı antibiyotik kullanımı | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Antibiyotiklerin yan etkileri ve kontrendikasyonları | Ders notlarını tekrar etme,ppt,on line sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |