Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
HALK SAĞLIĞI (DR) | |
Kod | HAS642 |
Ad | Sağlık Yönetimi ve Sağlık İnsan Gücü II (Z) |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ERSİN NAZLICAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık yönetim biçimlerini, planlama aşamalarını ve sağlık yönetiminde liderlik yapabilmek
Dersin İçeriği
Sağlık kuruluşlarında planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetleme gibi temel yönetsel işlevleri kavrama, analiz etme ve uygulama yöntemleri. Sağlık kuruluşlarının idari, mali, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme bilgi ve becerisi kazandırma
Dersin Ön Koşulu
Halk Sağlığı Doktora Giriş-Kabul Koşulları
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Tanır F, Demirhindi H. Eds) Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020
Notlar
Dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık yönetim biçimlerini, planlama aşamalarını sayar, sağlık yönetiminde liderlik, danışmanlık ve bilirkişilik görevlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Sağlık hizmetlerini ilgilendiren sağlık mevzuatını anlatır, yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge gibi mevzuat hükümlerinin farklarını sayar, etik kuralları sayar |
ÖÇ03 | Denetim olgusunu tanımlar ve uygun denetim tekniklerini gerekli durumlarda doğru şekilde seçer |
ÖÇ04 | Sağlık ekonomisini tanımlar, sağlık hizmetlerinde maliyet artış nedenleri sayar ve halk sağlığı açısından önemini açıklar |
ÖÇ05 | Sağlıkta dönüşümü modelini tanımlar, Aile Sağlığı Merkezini, birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşları ile bir halk sağlığı laboratuarını yönetim esaslarını sayar |
ÖÇ06 | Hizmet verilen toplumun hizmetle ilgili beklentilerini, isteklerini ve gereksinimlerini listeler |
ÖÇ07 | Bir bölgedeki sağlık hizmetleriyle ilgili doğru ve güvenilir kayıt tutma esaslarını sayar, veri toplayıp, bu verileri yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel halk sağlığı kavramlarını tanımlar, halk sağlığı konularında danışmanlık ve eğiticiliğin esaslarını sayar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Epidemiyolojik ilkeler doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, araştırma yapar, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale hazırlayıp sunar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakların yönetim esaslarını sayar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği esasları ile meslek hastalıklarını sayar, bu konuda 1.Basamak düzeyindeki görevleri isteler | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk ve adolesan sağlığının esaslarını sayar, değerlendirir ve 1.Basamaktaki görevleri tanımlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıklar ve zoonotik hastalıkları ve 1.Basamaktaki ilgili görevleri tanımlar, 1.Basamaktaki bağışıklama hizmetlerini planlar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın, üreme sağlığı ve aile planlaması ile ilgili hizmetleri planlar | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kronik hastalıklar ve yaşlı sağlığı ile ilgili 1.Basamak hizmet sunumunu tarif eder | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevre sağlığı, laboratuvar hizmetleri ile ilgili görevleri yürütür | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplum beslenmesini tanımlar ve beslenme hastalıklarını sayar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık yönetimi temel kavramlar | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yönetimin ilkeleri | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türkiye´de sağlık örgütlenmesi 1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türkiye´de sağlık örgütlenmesi 2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sağlık Bakanlığı örgütlenmesi 1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sağlık Bakanlığı örgütlenmesi 2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sağlık ihtiyaçlarının değerlendirilmesi | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hastane yönetimi | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sağlık insan gücü kavramları | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Karşılaştırmalı olarak Türkiye ve diğer ülkelerin sağlık politikaları | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sağlık hizmetlerinde kalitenin gelişimi | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Toplam kalite yönetimi ve sağlık hizmetleri | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yöneticinin özellikleri | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |