Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
FARMAKOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | FAR509 |
Ad | Geriatrik Farmakoloji |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEMİL GÖÇMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrenciler yaşlı hasta da farmakolojik tedavi presiplerini ve yaşlı hastada ilaç kullanımının önemini anlamaları amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
Yaşlı hastada ilaç kullanımının önemi yaşlı hastada ilaç kullanım prensipleri yaşlı hastada ilaç metabolizmasının değişmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP Katzung and Trevor’s Pharmacology Goodman and Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlı bireylerde ilaçların yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır |
ÖÇ02 | Yaşlı bireylerde ilaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar |
ÖÇ03 | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
ÖÇ04 | Yaşlı bireylerde ilaçların etki mekanizmalarını tartışır. |
ÖÇ05 | Yaşlı bireylerde akılcı ilaç kullanımını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşlı hastalarda ilaç kullanım Prensipleri | Kitaplar ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Yaşlanmanın ilaç kullanımı üzerine etkileri | Kitaplar ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Yaşlanmanın ilaç kullanımı üzerine etkileri (metabolizma) | Kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yaşlanmanın ilaç kullanımı üzerine etkileri (farmakodinami) | Kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Yaşa bağlı farmakodinamik değişiklikler | Kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yaşlılarda İlaç Yan Etkileri için risk faktörleri | Kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Yaşlanmada ilaç hastalık etkileşimleri | Kitap ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yaşlı hastada reçete yazma prensipleri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yaşlanmada İlaç-Hastalık etkileşmeleri | İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Yaşlı hastanın tedavi planına bağlılığı | Kitap ve ders norları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Yaşlı hasta reçetelerinin istatiksel değerleri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Yaşlı hasta beslenmesinin tedavideki önemi | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Sosyo kültürel değişimlerin yaşlı tedavisindeki etkileri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Yaşlı hastada ilaç dışı bitkisel gıdaların kullanımının ilaç tedavisine etkileri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,80 | ||
AKTS | 4 AKTS |