Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
| Kod | BMM0053 |
| Ad | Rehabilitasyon Robotiği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. CABBAR VEYSEL BAYSAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. CABBAR VEYSEL BAYSAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin ana amacı, neuro-muskular hastalıkların rehabilitasyonunda kullanılan robotik yapıların çalışmasını, tedavi yöntemlerini ve temel tasarım kriterlerini çeşitli uygulamalarla öğretmektir.
Dersin İçeriği
Rehabilitasyona giriş. Insan nöro-müskular yapısının incelenmesi. Kas-iskelet mekaniği ve modellerinin incelenmesi. Proprioseptif algılaycılar, motor nöronlar ve nöral devreler. Nöro-plastisite ve motor beceri öğrenme. Rehabilitasyon ve nöro-rehabilitasyon tedavi süreçleri. Rehabilitasyon tedavilerinde kullanılan cihaz ve yapılar. Rehabilitasyonda mekatronik ortezler ve robotlar. Rehabilitasyon robotlarının kinematik analizi. Rehabilitasyon robotlarının dinamik analizi. Rehabilitasyon robotlarının kontrol yapıları. Rehabilitasyonda insan-robot etkileşim ara yüzleri. Tedavi robotları uygulamalarının incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul Yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları. Kommu S.S. (eds.), “Rehabilitation Robotics”, I-Tech Press,2005.
Notlar
Dietz V., Nef T.,Rymer W.Z., “Neurorehabilitation Technology”, Springer-Verlag 2012. Jazar R.N., “Theory of Applied Robotics”, Springer Inc. 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini rehabilitasyon robotiği alanında uygular. |
| ÖÇ02 | Rehabilitasyon robot analizi alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. |
| ÖÇ03 | Akıllı robotik alanında literatür incelemesi yapma becerisi kazanır. |
| ÖÇ04 | Rehabilitasyon robot tasarımı ile ilgili temel düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan güncel bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak yeni çözümlere ulaştırabilme. | 4 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme ve o bilim dalında uzmanlaşma. | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, teorik ve benzetim tabanlı tasarım yapma, deney tasarlama ve sonuçları yorumlayabilme. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri, yazılım, donanım ve hesaplama araçlarını geliştirme. | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 4 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ve diğer disiplinlere mensuplar ile birlikte bilimsel çalışmalar yapabilme. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme, bildiri ve makale yazma. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Rehabilitasyona giriş | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Insan nöro-müskular yapısının incelenmesi. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Kas-iskelet mekaniği ve modellerinin incelenmesi. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Proprioseptif algılaycılar, motor nöronlar ve nöral devreler. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Nöro-plastisite ve motor beceri öğrenme. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Rehabilitasyon ve nöro-rehabilitasyon tedavi süreçleri. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Rehabilitasyon tedavilerinde kullanılan cihaz ve yapılar. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Rehabilitasyonda mekatronik ortezler ve robotlar. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Rehabilitasyon robotlarının kinematik analizi. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Rehabilitasyon robotlarının dinamik analizi. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Rehabilitasyon robotlarının kontrol yapıları. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Rehabilitasyonda insan-robot etkileşim ara yüzleri. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Tedavi robotları uygulamalarının incelenmesi. | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Öğrenci Sunumları | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||