Genel Bilgi
Birim | DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ |
DİŞ HEKİMLİĞİ PR. | |
Kod | DEN237 |
Ad | Kanıta Dayalı Dişhekimliği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sevde Gül BATMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, dişhekimliği pratiğinde bilimsel kanıt temelli karar verme süreçlerini öğretmek; öğrencilerin literatür tarama, klinik soru oluşturma ve kanıt kalitesini değerlendirme becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Kanıta dayalı diş hekimliğinin temel ilkeleri, PICO formatında klinik soru oluşturma, literatür tarama, kanıt düzeylerinin değerlendirilmesi ve klinik kararlarda bilimsel kanıt kullanımını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alabilmek için öğrencinin temel klinik diş hekimliği eğitimini almış olması gerekmektedir.
Kaynaklar
Straus SE et al. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. ADA Center for Evidence-Based Dentistry.
Notlar
Greenhalgh T. How to Read a Paper
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanıta dayalı diş hekimliğinin temel prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Güncel bilimsel literatürü etkili şekilde tarar. |
ÖÇ03 | Araştırma türlerini sınıflandırır ve kanıt hiyerarşisine göre değerlendirir. |
ÖÇ04 | Bilimsel kanıtı hasta ihtiyaçları ve klinik tecrübeyle bütünleştirerek karar verir. |
ÖÇ05 | Sistematik derlemeleri ve meta-analizleri yorumlar. |
ÖÇ06 | Güncel bilimsel kaynakları kullanarak mesleki gelişim sağlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kanıta Dayalı Diş Hekimliğine Giriş | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Klinik Karar Verme Süreçlerinde Kanıtın Rolü | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Klinik Sorunun Tanımlanması: PICO Formatı | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Literatür Taraması: Veri Tabanları ve Anahtar Kelimeler | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Veri Tabanlarının Kullanımı (PubMed, Cochrane, Scopus, Web of Science) | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel Makale Türleri: RCT, Kohort, Vaka Kontrol | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sistematik Derlemeler ve Meta-Analizler | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Makale Okuma: Başlık, Özet, Bulgular, Sonuç | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Araştırma Bulgularının Eleştirel Değerlendirilmesi: Bias ve Validite | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İstatistiksel ve Kliniksel Anlamlılık | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kanıt Düzeyleri ve Kanıt Piramidi | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Klinik Rehberler ve Uzlaşı Raporları | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Etik İlkeler, Çıkar Çatışması ve Bilimsel Tarafsızlık | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Uygulama: Makale Değerlendirme | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulama: PICO Soru Oluşturma | Öğrencinin tüm dönem boyunca öğrendiklerini gözden geçirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Tedavi Seçeneklerinin Karşılaştırılması | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
18 | Kanıta Dayalı Profilaksi ve Koruyucu Diş Hekimliği | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Endodontide Kanıta Dayalı Yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | Periodontolojide Kanıta Dayalı Klinik Uygulamalar | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
21 | Restoratif Diş Hekimliğinde Kanıta Dayalı Uygulamalar | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | Pedodontide Kanıta Dayalı Yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
23 | Oral Patolojide Tanısal Kanıtların Değerlendirilmesi | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | İmplantoloji ve Protezde Kanıta Dayalı Uygulamalar | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
25 | Estetik Diş Hekimliğinde Kanıta Dayalı Karar Verme | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Hastaya Uygun Kanıtın Seçilmesi ve Uygulanması | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | Multidisipliner Olguların Kanıtla Yönetimi | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Öğrenci Sunumları: Makale Değerlendirme | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
29 | Öğrenci Sunumları: Klinik Olguya Kanıt Uygulaması | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
30 | Öğrenci Sunumları: Klinik Olguya Kanıt Uygulaması-2 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
31 | Genel Tekrar ve Soru-Cevap | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
32 | Yarıyıl Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |