Genel Bilgi
Birim | DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ |
DİŞ HEKİMLİĞİ PR. | |
Kod | DEN475 |
Ad | Temel Tıbbi Beceriler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sibel TETİKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diş hekimliği uygulamalarında ve sık karşılaşılan acil klinik durumlarda tanı ve tedavi için gerekli invaziv ve noninvaziv temel tıbbi becerileri öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Vital bulgular, nabız değerlendirmesi, arteriyel kan basıncı ölçümü, kapiller kan örneği alma, venöz kan örneği alma, kan glukoz değeri ölçümü, kanama zamanı ölçümü, subkutan enjeksiyon uygulama, intramüsküler enjeksiyon uygulama, intravenöz enjeksiyon, damar yolu açma,
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Konuyla ilgili tüm klavuzlar
Notlar
Ders notları (Slaytlar) sınav dönemlerinde verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vital bulguların normal değerlerini söyler ve takip eder. |
ÖÇ02 | Nabız değerlendirmesi yapar. |
ÖÇ03 | Arteriyel kan basıncı ölçümü yapar. |
ÖÇ04 | Kapiller kan örneği alır. |
ÖÇ05 | Venöz kan örneği alır. |
ÖÇ06 | Kan glukoz değeri ölçümü yapar. |
ÖÇ07 | Kanama zamanı ölçer. |
ÖÇ08 | Subkutan enjeksiyon uygular. |
ÖÇ09 | İntramüsküler enjeksiyon uygular. |
ÖÇ10 | İntravenöz enjeksiyon uygular. |
ÖÇ11 | İntravenöz damar yolu girişimi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vital bulgular ve hasta başı tanı yöntemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Nabız değerlendirmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Arteriyel kan basıncı ölçümü -1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Arteriyel kan basıncı ölçümü-2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Kapiller kan örneği alma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Venöz kan örneği alma ( Grup 1 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Venöz kan örneği alma ( Grup 2 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Venöz kan örneği alma ( Grup 3 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
9 | Venöz kan örneği alma ( Grup 4 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Venöz kan örneği alma ( Grup 5 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Venöz kan örneği alma ( Grup 6 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Venöz kan örneği alma ( Grup 7 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Venöz kan örneği alma ( Grup 8 ) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Kan glukoz değeri ölçümü-1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Kan glukoz değeri ölçümü-2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Kanama zamanı ölçümü-1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
18 | Kanama zamanı ölçümü-2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
19 | Subkutan enjeksiyon | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
20 | İntramüsküler enjeksiyon-1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
21 | İntramüsküler enjeksiyon-2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
22 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 1) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
23 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 2) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
24 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 3) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
25 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 4) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
26 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 5) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
27 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 6) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
28 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 7) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
29 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 8) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
30 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 9) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
31 | İntravenöz Damar Yolu Girişimi ( Grup 10) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
32 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 1 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 33 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,32 | ||
AKTS | 1 AKTS |