Genel Bilgi
Birim | DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ |
DİŞ HEKİMLİĞİ PR. | |
Kod | DEN555 |
Ad | Dişhekimliğinde Acil Yaklaşımlar ve Genel Anestezi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sibel TETİKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diş hekimliği uygulamaları sırasında sık karşılaşılan acil klinik durumların tanı ve tedavisini öğrenmektir. Diş hekimliği öğrencilerinin, genel anestezi altında diş tedavilerinde anestezi uygulamalarını öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Vital bulgular, Kardiopulmoner arrest, Hastane kod sistemleri, mavi kod, Acil Arabası ve Defibrilatör kullanımı, Kardiopulmoner resusitasyon, Temel yaşam desteği, İleri yaşam desteği, Göğüs ağrısı olan hastaya yaklaşım, Senkop, Lokal anestezi toksisitesi, Anaflaksi, Endokrinolojik Aciller, Diş Hekimliğinde sedasyon ve genel anestezi uygulamaları ,
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Konuyla ilgili tüm klavuzlar
Notlar
Ders notları (Slaytlar) sınav dönemlerinde verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vital bulguları normal değerlerini bilir ve takip eder |
ÖÇ02 | Acil klinik durumları tanır. |
ÖÇ03 | Kardiyopulmoner arresti tanır. |
ÖÇ04 | Hastane kod sistemlerini tanır. |
ÖÇ05 | Mavi kod ve acil arabasını tanır. |
ÖÇ06 | Defibrilatör nedir, defirilatör çeşitlerini, kimlerin kullanacağını ve nasıl kullanıldığını öğrenir. |
ÖÇ07 | Kardiyopulmoner resüsitasyonu anlatır. |
ÖÇ08 | Temel ve ileri yaşam desteğini öğrenir. |
ÖÇ09 | Göğüs ağrısı olan hastanın ayrıcı tanısını koyar ve kardiyak acil durumları fark eder. |
ÖÇ10 | Senkopu anlar, yaş gruplarına göre ayırıcı tanısını ve acil tedavisini ya da sevkini yapar. |
ÖÇ11 | Lokal anestezi toksisitesinin nedenlerini öğrenir, toksisiteyi tanır ve acil tedavisini başlatır. |
ÖÇ12 | Anaflaksiyi tanır ve tedavi eder. |
ÖÇ13 | Endokrinolojik acilleri tanır ve tedavi eder. |
ÖÇ14 | Sedasyon ve genel anestezi uygulamalarını anlatır. |
ÖÇ15 | Genel anestezi ve sedasyon uygulamaları için doğru endikasyonları listeler ve preoperatif hazırlık aşamalarını tanımlar. |
ÖÇ16 | Genel anestezi ve sedasyon uygulamalarında kullanılan ilaçları anlatır ve perioperatif, postoperatif aşamalarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları benimser. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vital bulgular ve Kardiopulmoner arrest | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kardiopulmoner resusitasyon ve Temel yaşam desteği | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kardiopulmoner resusitasyon ve İleri yaşam desteği | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hastane kod sistemleri ve mavi kod | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Acil Arabası ve Defibrilatör kullanımı | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | 1 Uygulama ( Grup 1 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | ( Grup 2 ) 2 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | 3 Uygulama ( Grup 3 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
9 | ( Grup 4 ) 4 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | 5 Uygulama ( Grup 5) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | ( Grup 6 ) 6 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | 7 Uygulama ( Grup 7 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | ( Grup 8 ) 8 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Uygulama ( Grup 9 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | 9 Uygulama ( Grup 10 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Anaflaksi ve akut allerjik reaksiyonlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Lokal anestezi toksisitesi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
19 | Senkop | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
20 | Göğüs ağrısı olan hastaya yaklaşım | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Endokrinolojik aciller | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Diş hekimliğinde sedasyon ve genel anestezi uygulamaları | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
23 | Sedasyon ve Genel Anestezi uygulamalarında Preoperatif hazırlık | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
24 | Sedasyon ve Genel Anestezi uygulamalarında kullanılan anestezik ilaçlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
25 | Sedasyon ve Genel Anestezi uygulamalarında Perioperatif dönem ve postoperatif komplikasyonlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
26 | (Grup 1) 1. Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
27 | 2 Uygulama ( Grup 2 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
28 | ( Grup 3 ) 3 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
29 | 4 Uygulama ( Grup 4 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
30 | ( Grup 5 ) 5 Uygulama | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
31 | 6 Uygulama ( Grup 6 ) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
32 | Yarıyıl Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 1 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 40 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,60 | ||
AKTS | 2 AKTS |