FBE715 Fen Öğretiminde ve Öğrenme Sürecinde Taştırmacı Söylev Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod FBE715
Ad Fen Öğretiminde ve Öğrenme Sürecinde Taştırmacı Söylev Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, fen öğretiminde tartışmacı söylev (argümantasyon) yaklaşımının kuramsal temellerini ve sınıf içi uygulamalarını tanıtmaktır. Öğrencilerin bilimsel akıl yürütme, kanıta dayalı düşünme ve eleştirel tartışma becerilerini geliştiren öğretim stratejileri üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, fen öğretiminde öğrencilerin bilimsel akıl yürütme becerilerini geliştirmek amacıyla kullanılan tartışmacı söylev (argümantasyon) uygulamaları ele alınmaktadır. Ders kapsamında, argümantasyonun kuramsal temelleri, Toulmin’in Argümantasyon Modeli, bilimsel söylem yapıları ve bu yapılarla nasıl etkili sınıf ortamları oluşturulabileceği incelenmektedir. Öğrenciler, fen derslerinde tartışma temelli öğrenme ortamlarının nasıl tasarlanacağına dair stratejiler geliştirecek ve farklı argümantasyon türlerini tanıyacaktır. Ayrıca, öğrenci söylevlerini analiz etme, argüman kalitesini değerlendirme ve argümantasyona dayalı ders planları hazırlama gibi uygulamalara da yer verilecektir. Dijital araçların ve güncel araştırmaların desteğiyle, öğrenciler hem teori hem uygulama boyutunda kapsamlı bir öğrenme süreci deneyimleyecektir.

Dersin Ön Koşulu

Temel düzeyde fen eğitimi kuramları ve öğretim yöntemleri bilgisi

Kaynaklar

Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2008). Argumentation in Science Education. Springer.

Notlar

Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Ideas, Evidence and Argument in Science. King's College London.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Argümantasyonun bilimsel akıl yürütme ve fen öğrenme sürecindeki rolünü açıklar.
ÖÇ02 Toulmin’in Argümantasyon Modeli'ni analiz eder ve sınıf uygulamalarına uyarlar.
ÖÇ03 Fen derslerinde tartışma ortamı yaratmak için stratejiler geliştirir.
ÖÇ04 Öğrenci söylevlerini analiz ederek argüman kalitesini değerlendirir.
ÖÇ05 Argümantasyon temelli ders planları tasarlar ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 4
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fen eğitiminde söylem ve argümantasyona giriş ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel argümantasyonun kuramsal temelleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toulmin’in Argümantasyon Modeli: Veri, iddia, gerekçe, destekleyici, çürütücü ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Argümantasyon ve eleştirel düşünme ilişkisi ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Fen sınıflarında tartışma ortamı oluşturma ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Argümantasyon etkinliklerinin türleri ve örnekleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Öğrenci söylemlerinin analizi: Video ve transkript örnekleri ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Argument Driven Inquiry (ADI) yaklaşımı ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Fen öğretmenleri için argümantasyon temelli planlama ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 Öğrenci argümanlarının değerlendirilmesi: Rubrikler ve örnek uygulamalar ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dijital araçlar ve argümantasyon destekli öğretim (Padlet, Jamboard, Flipgrid) ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Uygulamalı tartışmacı ders örneklerinin sunumu ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bireysel/Grup argümantasyon ders planı sunumları ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme ve yansıtıcı tartışma ilgili bolumleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili bolumleri okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 5 50
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 146
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,84
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2025 07:14