Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | FBE715 |
Ad | Fen Öğretiminde ve Öğrenme Sürecinde Taştırmacı Söylev Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, fen öğretiminde tartışmacı söylev (argümantasyon) yaklaşımının kuramsal temellerini ve sınıf içi uygulamalarını tanıtmaktır. Öğrencilerin bilimsel akıl yürütme, kanıta dayalı düşünme ve eleştirel tartışma becerilerini geliştiren öğretim stratejileri üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, fen öğretiminde öğrencilerin bilimsel akıl yürütme becerilerini geliştirmek amacıyla kullanılan tartışmacı söylev (argümantasyon) uygulamaları ele alınmaktadır. Ders kapsamında, argümantasyonun kuramsal temelleri, Toulmin’in Argümantasyon Modeli, bilimsel söylem yapıları ve bu yapılarla nasıl etkili sınıf ortamları oluşturulabileceği incelenmektedir. Öğrenciler, fen derslerinde tartışma temelli öğrenme ortamlarının nasıl tasarlanacağına dair stratejiler geliştirecek ve farklı argümantasyon türlerini tanıyacaktır. Ayrıca, öğrenci söylevlerini analiz etme, argüman kalitesini değerlendirme ve argümantasyona dayalı ders planları hazırlama gibi uygulamalara da yer verilecektir. Dijital araçların ve güncel araştırmaların desteğiyle, öğrenciler hem teori hem uygulama boyutunda kapsamlı bir öğrenme süreci deneyimleyecektir.
Dersin Ön Koşulu
Temel düzeyde fen eğitimi kuramları ve öğretim yöntemleri bilgisi
Kaynaklar
Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2008). Argumentation in Science Education. Springer.
Notlar
Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Ideas, Evidence and Argument in Science. King's College London.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Argümantasyonun bilimsel akıl yürütme ve fen öğrenme sürecindeki rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | Toulmin’in Argümantasyon Modeli'ni analiz eder ve sınıf uygulamalarına uyarlar. |
ÖÇ03 | Fen derslerinde tartışma ortamı yaratmak için stratejiler geliştirir. |
ÖÇ04 | Öğrenci söylevlerini analiz ederek argüman kalitesini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Argümantasyon temelli ders planları tasarlar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminde söylem ve argümantasyona giriş | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel argümantasyonun kuramsal temelleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toulmin’in Argümantasyon Modeli: Veri, iddia, gerekçe, destekleyici, çürütücü | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Argümantasyon ve eleştirel düşünme ilişkisi | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fen sınıflarında tartışma ortamı oluşturma | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Argümantasyon etkinliklerinin türleri ve örnekleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Öğrenci söylemlerinin analizi: Video ve transkript örnekleri | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Argument Driven Inquiry (ADI) yaklaşımı | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Fen öğretmenleri için argümantasyon temelli planlama | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci argümanlarının değerlendirilmesi: Rubrikler ve örnek uygulamalar | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dijital araçlar ve argümantasyon destekli öğretim (Padlet, Jamboard, Flipgrid) | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Uygulamalı tartışmacı ders örneklerinin sunumu | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bireysel/Grup argümantasyon ders planı sunumları | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme ve yansıtıcı tartışma | ilgili bolumleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili bolumleri okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili bolumleri okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |