Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BESLENME VE DİYETETİK PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | BDS103 |
Ad | Beslenme Antropolojisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Yeliz SERİN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Beslenme antropolojisinin temel kavram ve yaklaşımlarının öğretilmesi; Gen, kültür ile ekolojinin diyetin belirlenmesinde rolünün ve sağlık yapısıyla ilişkisinin tartışılması
Dersin İçeriği
Beslenmeyle ilgili temel kavramlar; Biyolojik, arkeolojik ve etnografik verilerin değerlendirmesi; Beslenme statüsü ve analiz yöntemleri; Homininlerde beslenmenin belirlenmesi; Çeşitli geçim örüntüleri ve diyet ilişkisi; Beslenme genomiği ve sağlık; Konuyla ilgili diğer güncel araştırmalar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Dufour, D.L., Goodman, A.H., Pelto, G.H. (2012). Nutritional Anthropology :Biocultural Perspectives on Food and Nutrition. Oxford University Press, Oxford. Kutluay Merdol, T. (2012) Beslenme Antropolojisi I. Hatipoğlu yayınları, Ankara Ungar, P.S. (2007). Evolution of human diet. Oxford University Press, Oxford.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenme ile ilgili kavramları açıklayabilecek, |
ÖÇ02 | Beslenmeyi biyokültürel açıdan tanımlayabilecek, |
ÖÇ03 | Evrimsel açıdan insan beslenmesinin gelişimini açıklayabilecek, |
ÖÇ04 | Beslenme statüsünün ölçümü ve çeşitli çözümleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacak, |
ÖÇ05 | Beslenme durumu ve sağlık ilişkisini değerlendirebilecek, |
ÖÇ06 | Beslenme genomiği ile ilgili analitik yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olacak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimler bilgilerini mesleki uygulamalarda etkin bir şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini benimser ve meslek yaşamı boyunca bu ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgileri toplumun sağlık düzeyini artırmak ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla uygular. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel gelişmeleri izler ve meslek uygulamalarına entegre eder. | 5 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanıyla ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek mesleki gelişimini sürekli hale getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Görev, hak ve sorumluluklarını yasal çerçevede bilir; meslek etiği ilkelerine uygun olarak davranır | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgi ve becerileri, toplumun temel değerleri ve kültürel farklılıklarına uygun biçimde ulusal ve uluslararası düzeyde kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Beslenme ve Diyetetik terminolojisini İngilizce olarak bilir, uluslararası literatüre erişerek mesleki gelişimine katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar, projeler ve deneyler tasarlar ve yürütür | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki uygulama alanında farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. | 5 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Sağlıklı ya da hasta bireylerin fizyolojik, çevresel ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarına uygun bireye özgü mesleki yaklaşımlar geliştirir ve uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Besin, Beslenme, Diyet | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Beslenme ve diyet üzerine antropolojik perspektifler | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Beslenmeye biyokültürel yaklaşım | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Paleoantropolojide beslenme modeli çözümlemeleri | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Anadolu arkeolojik topluluklarında beslenme modeli üzerine incelemeler | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Günümüz avcı-toplayıcıları ve çiftçilerinde diyetin karşılaştırılması | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Beslenme statüsü kavramı, ölçümü ve analizi | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma -Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsan yaşam seyri ve beslenme | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Malnütrisyon, Beslenme sağlığı, Açlık ve Obezite | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Beslenme genomiği | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kimlik ve diyet, alternatif yollar | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye’de beslenme üzerine çalışmalar / 21. yüzyılda beslenme ekonomisi | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Genel tekrar I | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar II | Okuma -Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Okuma -Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Okuma -Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |