BDS103 Beslenme Antropolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BESLENME VE DİYETETİK PR. (İNGİLİZCE)
Kod BDS103
Ad Beslenme Antropolojisi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Yeliz SERİN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Beslenme antropolojisinin temel kavram ve yaklaşımlarının öğretilmesi; Gen, kültür ile ekolojinin diyetin belirlenmesinde rolünün ve sağlık yapısıyla ilişkisinin tartışılması

Dersin İçeriği

Beslenmeyle ilgili temel kavramlar; Biyolojik, arkeolojik ve etnografik verilerin değerlendirmesi; Beslenme statüsü ve analiz yöntemleri; Homininlerde beslenmenin belirlenmesi; Çeşitli geçim örüntüleri ve diyet ilişkisi; Beslenme genomiği ve sağlık; Konuyla ilgili diğer güncel araştırmalar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Dufour, D.L., Goodman, A.H., Pelto, G.H. (2012). Nutritional Anthropology :Biocultural Perspectives on Food and Nutrition. Oxford University Press, Oxford. Kutluay Merdol, T. (2012) Beslenme Antropolojisi I. Hatipoğlu yayınları, Ankara Ungar, P.S. (2007). Evolution of human diet. Oxford University Press, Oxford.

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenme ile ilgili kavramları açıklayabilecek,
ÖÇ02 Beslenmeyi biyokültürel açıdan tanımlayabilecek,
ÖÇ03 Evrimsel açıdan insan beslenmesinin gelişimini açıklayabilecek,
ÖÇ04 Beslenme statüsünün ölçümü ve çeşitli çözümleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacak,
ÖÇ05 Beslenme durumu ve sağlık ilişkisini değerlendirebilecek,
ÖÇ06 Beslenme genomiği ile ilgili analitik yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olacak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimler bilgilerini mesleki uygulamalarda etkin bir şekilde kullanır 4
PÖÇ02 Belirsiz Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini benimser ve meslek yaşamı boyunca bu ilkelere uygun davranır.
PÖÇ03 Belirsiz Edindiği mesleki bilgileri toplumun sağlık düzeyini artırmak ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla uygular.
PÖÇ04 Belirsiz Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel gelişmeleri izler ve meslek uygulamalarına entegre eder. 5
PÖÇ05 Belirsiz Alanıyla ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ06 Belirsiz Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek mesleki gelişimini sürekli hale getirir. 5
PÖÇ07 Belirsiz Görev, hak ve sorumluluklarını yasal çerçevede bilir; meslek etiği ilkelerine uygun olarak davranır
PÖÇ08 Belirsiz Edindiği mesleki bilgi ve becerileri, toplumun temel değerleri ve kültürel farklılıklarına uygun biçimde ulusal ve uluslararası düzeyde kullanır 4
PÖÇ09 Belirsiz Beslenme ve Diyetetik terminolojisini İngilizce olarak bilir, uluslararası literatüre erişerek mesleki gelişimine katkıda bulunur. 4
PÖÇ10 Belirsiz Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar, projeler ve deneyler tasarlar ve yürütür
PÖÇ11 Belirsiz Mesleki uygulama alanında farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. 5
PÖÇ12 Belirsiz Sağlıklı ya da hasta bireylerin fizyolojik, çevresel ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarına uygun bireye özgü mesleki yaklaşımlar geliştirir ve uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Besin, Beslenme, Diyet Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Beslenme ve diyet üzerine antropolojik perspektifler Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Beslenmeye biyokültürel yaklaşım Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Paleoantropolojide beslenme modeli çözümlemeleri Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Anadolu arkeolojik topluluklarında beslenme modeli üzerine incelemeler Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Günümüz avcı-toplayıcıları ve çiftçilerinde diyetin karşılaştırılması Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Beslenme statüsü kavramı, ölçümü ve analizi Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma -Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan yaşam seyri ve beslenme Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Malnütrisyon, Beslenme sağlığı, Açlık ve Obezite Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Beslenme genomiği Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kimlik ve diyet, alternatif yollar Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiye’de beslenme üzerine çalışmalar / 21. yüzyılda beslenme ekonomisi Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Genel tekrar I Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel tekrar II Okuma -Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları I Okuma -Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları I Okuma -Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.08.2025 08:30