Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BESLENME VE DİYETETİK PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | BDS102 |
Ad | Sağlıklı Besin Seçimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Eda ADAL KARAKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bireylerde ve toplumlarda gıda seçimini etkileyen sosyo-ekonomik faktörlerin (yaş, cinsiyet, aile, etnisite, kültür, din, gelir düzeyi) anlaşılması ve besin ulaşılabilirliğini etkileyen sosyal faktörlere besin seçimi yönünden bir bakış açısı kazanmak.
Dersin İçeriği
Besin seçimini etkileyen biyolojik, psikolojik, sosyokültürel faktörler incelenerek bu etkenlere özgü öneri geliştirilmesi sağlanır. Obezite, yeme davranış bozuklukları gibi durumlarda besin seçimini etkileyen faktörler tartışılarak bireylerin doğru besin seçiminde dikkat etmesi gereken faktörler öğrenilir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
The Psychology of Food Choice, Richard Shepherd, Monique Raats, CABI, UK, 2010. Food choice, acceptance and consumption, Armand V. Cardello, Springer, US, 1996. Consuming the Inedible: Neglected Dimensions of Food Choice, Jeremy MacClancy, Jeremy MacClancy, C. Jeya Henry, Helen Macbeth, Anthropology of Food and Nutrition. Berghan Books, 2007. Handbook of Behavior Food and Nutrition, Victor R. Preedy, Ronald Ross Watson and Colin R. Martin, Springer, Electronic Book, 2011.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Besin seçimini etkileyen temel faktörleri kavrar. |
ÖÇ02 | Besin seçimini etkileyen yaş, cinsiyet, hastalık durumları, aile yapısı, din, kültürel yapı ve ekonomik faktörler gibi etkenlerin etkilerini özetler. |
ÖÇ03 | Bireylerin sağlıklı besin seçimi yapabilmesi için öneri geliştirir. |
ÖÇ04 | Obezlerde ve yeme davranış bozukluklarında besin seçimini etkileyen faktörleri belirler ve öneri geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Diyetisyenlik mesleğinin gerektirdiği temel ve sosyal bilimler bilgilerini mesleki uygulamalarda etkin bir şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Birey ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ilkelerini benimser ve meslek yaşamı boyunca bu ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgileri toplumun sağlık düzeyini artırmak ve yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla uygular. | 5 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel gelişmeleri izler ve meslek uygulamalarına entegre eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanıyla ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek mesleki gelişimini sürekli hale getirir. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Görev, hak ve sorumluluklarını yasal çerçevede bilir; meslek etiği ilkelerine uygun olarak davranır | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Edindiği mesleki bilgi ve becerileri, toplumun temel değerleri ve kültürel farklılıklarına uygun biçimde ulusal ve uluslararası düzeyde kullanır | 5 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Beslenme ve Diyetetik terminolojisini İngilizce olarak bilir, uluslararası literatüre erişerek mesleki gelişimine katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Alanıyla ilgili bilimsel araştırmalar, projeler ve deneyler tasarlar ve yürütür | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki uygulama alanında farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Sağlıklı ya da hasta bireylerin fizyolojik, çevresel ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarına uygun bireye özgü mesleki yaklaşımlar geliştirir ve uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Besin seçimi neden önemlidir? | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Besin seçimini etkileyen biyolojik faktörler I | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Besin seçimini etkileyen biyolojik faktörler II | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Besin seçimini etkileyen sosyal faktörler | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Besin seçimini etkileyen kültürel faktörler | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Besin seçimini etkileyen psikolojik faktörler | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Besin seçimini etkileyen ekonomik faktörler | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğru besin seçimini sağlamada besinlerin besin ögesi içeriğinin değerlendirilmesi I | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Doğru besin seçimini sağlamada besin etiketlerinin rolü II | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğru besin seçimini sağlamada medyanın rolü | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Obezite ve besin seçimi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeme davranış bozuklukları I ve besin seçimi | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yeme davranış bozuklukları ve besin seçimi II | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev değerlendirmesi ve tartışma | Okuma-Anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları II | Okuma-Anlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |